چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین مشاهده ای خودکنترلی و سطح مهارت الگو بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون بود. 52 دانشجوی دختر (18 تا 26 سال) به طور تصادفی در یکی از چهار گروه: الف. الگوی ماهر - خودکنترل، ب. الگوی ماهر - جفت شده، ج. الگوی در حال یادگیری – خودکنترل٬ و د. الگوی در حال یادگیری - جفت شده٬ قرار گرفتند. مطالعه ی حاضر شامل پیش آزمون، اکتساب و آزمون یادداری بود. نتیجه و شکل حرکت به عنوان متغیرهای وابسته مورد اندازه گیری قرار گرفتند. متغیرهای مستقل شامل نوع الگو (ماهر یا در حال یادگیری) و شرایط تمرین (خودکنترل یا جفت شده) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس عاملی، یو- من- ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد که در ارتباط با شکل حرکت، نتایج نشان داد که اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون اکتساب و یادداری معنی-دار نبود. در خصوص امتیازات نتیجه، اثر اصلی نوع الگو در آزمون اکتساب معنی دار بود. گروه الگوی در حال یادگیری عملکرد بهتری را نسبت به گروه الگوی ماهر نشان داد، اما اثر اصلی شرایط تمرین در آزمون اکتساب معنی دار نبود. هم چنین، اثر اصلی نوع الگو، اثر اصلی شرایط تمرین و تعامل بین نوع الگو و شرایط تمرین در آزمون یادداری معنی دار نبود.
خلاصه ماشینی:
"هارتمن 8 (14) در سال Modeling Observational Learning Self-control practice Wulf, Raupach & Pfeiffer Yoked Band & Wiemeyer Chiviacowsky Hartman 2007، نیز گزارش کرد که فراگیران گروه جفتشده، اظهار کردند که چوبهای کمکی برای حفظ تعادل را در زمان خوبی دریافت نکردند و احتمالا این برنامۀ تصادفی، هر گونه تلاش آنها بهمنظور کشف راهبردهای مختلف برای اجرای مؤثرتر را بینتیجه گذاشت.
جدول1 - تأثیر نوع الگو و شرایط تمرین بر اکتساب سرویس بلند بدمینتون ( نتیجۀ حرکت) آماره گروه میانگین رتبه Z U P نوع الگو ماهر 19/22 047/2- 226 04/0 در حال یادگیری 81/30 نوع تمرین خودکنترل 02/29 21/1- 50/272 23/0 جفت شده 98/23 در مرحله یادداری در خصوص شکل حرکت، آزمون تحلیل کوواریانس عاملی دو (نوع الگو) × دو (شرایط تمرین) نشان داد که اثر اصلی نوع الگو ،(0.
جدول2- تأثیر نوع الگودهی و نوع تمرین بر یادداری سرویس بلند بدمینتون در نتیجۀ اجرا آماره گروه میانگین رتبه Z U P نوع الگو ماهر 10/26 19/0- 5/327 85/0 در حال یادگیری 90/26 نوع تمرین خودکنترل 83/27 64/0- 5/303 52/0 جفتشده 17/25 بحث و نتیجهگیری مطالعات در زمینۀ خودکنترلی نشان دادهاند که تمرین خودکنترل سودمندتر از برنامههای تمرینی است که کاملا از سوی مربی تجویز میشوند (25).
PhD student at Shahid Beheshti University 1 Received date: 2012/09/22 Accepted date: 2013/04/27 Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on learning of badminton long serve."