چکیده:
کودکان کم شنوای دچار کم کاری دستگاه دهلیزی نسبت به همتایان سالم خود در کنترل تعادل دچار مشکل هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین ریتمیک بر کنترل تعادل این کودکان بود. 24 کودک کم شنوای حسی عصبی که با آزمایشهای اکولوموتور و کالریک، کم کاری دستگاه دهلیزی آنان مسجل شده بود به طور تصادفی در دو گروه مداخله (12 نفر) و شاهد (12 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله در یک دوره 6 هفته ای تمرینات ریتمیک شرکت کرد، در حالیکه گروه شاهد به فعالیتهای روزمره خود در خانه و مدرسه ادامه داد. کنترل تعادل آنان از طریق خرده مقیاس تعادل آزمون برونینکس – اوزرتسکی2 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس بین گروهی با اندازه های تکراری نشان داد که نمره کل خرده مقیاس تعادلی برونینکس اوزرتسکی2 (P=0.003)، موارد با چشمان باز (P=0.000)، بسته(P=0.000) ، بر روی زمین (P=0.000) و بر روی تخته تعادل (P=0.000) در گروه تمرینی به طور معناداری بهتر از گروه شاهد بود. یک دوره فعالیت بدنی سازمان یافته با تاکید بر تحریکات حسی توانست وابستگی به دروندادهای بینایی را در کودکان کم شنوای دچار کم کاری دستگاه دهلیزی کاهش داده و حساسیت دستگاه دهلیزی را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشی که برای نخستینبار بهمنظور بهبود تعادل این کودکان انجام شد، شامل تمریناتی بود که بیشتر بر حرکات تکپا متمرکز بوده، در مدت زمان محدودی انجام شد و بهبود معناداری بین گروه آزمایش و شاهد ایجاد نکرد (2)؛ اما، برنامۀ تمرینی جامعتری که شامل تمرینات تعادلی و آگاهی بدنی بود، بهبود عملکرد مهارتهای تعادلی را نشان داد (20).
فعالیتهایی مانند ترکیب حرکات چشم و سر، چرخش سر در حین حرکت بدن و فعالیتهای عملکردی دیگر آموزش داده میشوند تا راهبردهای جایگزینی دهلیزی برای ثبات قامت و تعادل ترغیب شود (36)؛ ازاینرو، در پژوهش حاضر سعی شده است از برنامهای مبتنی بر راهبردهای جایگزینی و سازگاری سیستم دهلیزی در قالب تمرینات ریتمیک استفاده شود تا اثرات آن بر تعادل کودکان کمشنوای دچار کمکاری دهلیزی بررسی شود.
درحالی که کودکان شرکتکننده در این پژوهش از طریق آزمون کالریک و اوکولوموتور مورد بررسی قرار گرفته و کمکاری سیستم دهلیزی آنان تأیید شده بود و دورۀ مداخلۀ تمرینی آنان 18 جلسه بود که Vestibular deficit theory Wong Pediatric version of clinical test for sensory interaction for balance Sensory organization test Effgen هر جلسه 60 دقیقه بهطول میانجامید."