چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال سنجش میزان تفکر استراتژیک در میان مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور بود. جامعه آماری شامل مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور و نمونه ها بصورت تمام شمار 64 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه جین لیدکا(1998) در پنج بعد بود. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه به تایید چند تن از اساتید مدیریت رسید و پایایی آن نیز از طریق یک آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 بدست آمد. یافتهها نشان داد که مدیران انجمن گردشگری ورزشی در نگرش سیستمی، عزم استراتژیک، فرصتطلبی هوشمندانه، تفکر فرضیه محور و تفکر در طول زمان به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان را دارا بودند؛ علیرغم اینکه مدیران انجمن گردشگری در ابعاد تشکیلدهنده تفکر استراتژیک از حد متوسط تا زیادی برخور دارند، اما نیازمند برنامهریزی بیشتر جهت تقویت این ابعاد هستند. علاوه بر این روابط همبستگی میان متغیرهای زمینهای تحقیق با متغیر ملاک نشان داد که سابقه کار بیشترین نقش مؤثر در تفکر استراتژیک مدیران را دارا بود
The present study was conducted to evaluate strategic thinking among managers of national tourism and sport association. Statistical population composing of 65 persons included all managers of national tourism and sport association. To evaluate this concept, Jeanne Liedtka model (1998) with five elements (system perspective, strategic intent, intelligent opportunism, hypothesis-driven thinking and thinking in time) was applied. Apparent and content validity of the questionnaire was approved by management professors and its reliability was obtained as 0.81 using Cronbach’s alpha through a primary test. Results showed that systems perspective, strategic intent, intelligent opportunism, hypothesis-driven thinking and thinking in time had the highest importance among managers of tourism and sport association; respectively. Despite the moderate to high importance of strategic thinking dimensions, there is difference among these dimensions meaning that thinking in time and hypothesis-driven thinking are the weakest dimensions demanding more planning for being fortified. The correlation between dependent and independent variables indicated that work experience plays the most critical role in managers’ strategic thinking.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها نشان داد که مدیران انجمن گردشگری ورزشی در نگرش سیستمی ، عزم استراتژیک ، فرصت طلبی هوشمندانه ، تفکر فرضیه محور و تفکر در طول زمان به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان را دارا بودند؛ علیرغم این که مدیران انجمن گردشگری در ابعاد تشکیل دهنده تفکر استراتژیک از حد متوسط تا زیادی برخور دارند، اما نیازمند برنامه ریزی بیشتر جهت تقویت این ابعاد هستند.
در عین حال یافته ها نشان میدهند تفکر استراتژیک در میان مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور در مقایسه با جامعه آماری مورد بررسی در پژوهش شهامت نژاد (١٣٩٠) کمی ضعیف تر است و این ممکن است به خاطر سابقه کاری بیشتر مدیران شهرداری باشد چون بیشترین تعداد پاسخگوها در جامعه آماری شهامت نژاد دارای سابقه کاری ٢٠ تا ٢٥ سال هستند در صورتیکه در پژوهش حاضر بیشترین تعداد پاسخگوها سابقۀ کاری ٣ تا ١٥ سال دارند.
در عین حال طباطبایی جعفری (١٣٨٩) با استفاده از مدل جین لیدکا بر روی تفکر استراتژیک مدیران شرکت پلی پک ، پژوهشی را به انجام رساند و نشان داد که دو مؤلفه تفکر سیستمی و فرصت طلبی هوشمندانه در حد خوب و دو مؤلفه هدفمند بودن و تفکر به هنگام در حد ضعیف و مؤلفه فرضیه سازی در حد بسیار ضعیفی کاربرد دارد که نتایج تحقیق حاضر را تایید می کند.
براساس یافته های این تحقیق در عین حال که ابعاد مختلف تفکر استراتژیک مدیران گردشگری ورزشی ایران از قوت نسبی برخوردارند، ابعاد تفکر در طول زمان و تفکر فرضیه محور نسبت به سایر ابعاد ضعیف تر هستند و نیازمند برنامه ریزی بیشتر جهت تقویت هستند."