چکیده:
برنامهریزی برای توسعة کسبوکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبوددهندۀ عملکرد اینگونه کسبوکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثرگذاری هریک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسبوکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی دارای کسبوکار در روستاهای شهرستان میانه تشکیل دادند که از بین آنها 111 نفر برای حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط بین متغیرهایی نظیر اهداف، انگیزهها، داشتن مهارت برنامهریزی، مهارتهای مختلف کسبوکار و درنهایت برخورداری زنان از برخی نقاط قوت در کسبوکار با عملکرد کسبوکار آنها معنادار است و این متغیرها میتوانند عملکرد کسبوکارهای کارآفرینانۀ زنان روستایی را تبیین کنند. بر مبنای نتایج تحقیق میتوان گفت تقویت متغیرهای مذکور میتواند روند توسعة کارآفرینی زنان روستایی را در این مناطق سرعت بخشد.
خلاصه ماشینی:
"بـا توجـه بـه داده های به دست آمده مشخص شد که عملکرد کسب وکارهای زنان روستایی مطالعه شده در این تحقیق نیز به طرز معناداری تابع این مدل بوده و میتوان متغیرهای مستقل مورد نظـر در ایـن پژوهش را عـواملی اثـرگـذار بـر میـزان عملکـرد کسـب وکارهـای کارآفرینانـۀ زنـان روسـتایی مطالعه شده دانست .
با وجود تأکید نتایح تحقیق بـر تـأثیر معنـ دار اهـداف و انگیـزه هـای شخصـی زنـان و نیـز برخورداری زنان از برخی ویژگیها و قابلیت های شخصـی و ظرفیـت هـای خـانوادگی بـه منزلـۀ عواملی مهم بر عملکرد کسب وکار آن ها، ارتباط بین سایر عوامل و متغیرهـا بـا میـزان عملکـرد کسب وکارهای زنان ، گویای وجود تأثیر معنادار عوامل و شـرایط محیطـی و وجـود شـبکه ای از ارتباطات اجتماعی و فرصت های یادگیری بر عملکرد کسب وکار زنان روستایی است .
با توجه به نتایج این تحقیق مبنی بر نقش نظام یادگیری اجتماعی و نیز ارتباطات شـبکه ای در بهبود سطح عملکرد کسب وکارهای زنان روستایی، توصیه میشود با تدارک برنامه های آموزشی و ترویجی برای زنان صاحب کسب وکار، ترویج فرهنگ کارآفرینی به منزلـۀ زمینـۀ اصـلی بـرای پیشبرد برنامه های توسعۀ کارآفرینی مـد نظـر قـرار گیـرد و بـا جلـب مشـارکت زنـان صـاحب کسب وکار در تشکیل و ساماندهی انجمن ها و گروه هـای فعـال اجتمـاعی، بـه نحـو مناسـبی از این گونه ظرفیت های اجتماعی برای افزایش و بهبود فرصت های یادگیری و بـه تبـع آن توسـعۀ سرمایه های انسانی و اجتماعی در جامعۀ روستایی بهره گیری شود."