چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه و پیش بینی اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان از طریق ویژگی های سازمانی مدارس انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بوده که از میان آنان ١٥٩ نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه رفتار - شهروندی سازمانی ، فرهنگ سازمانی و پرسشنامه رسمیت سازمانی استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های سازمانی مدارس (به غیر از اندازه سازمانی ) با اعتماد و رفتار شهروندی معلمان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. از بین ویژگی های سازمانی مدارس ، متغیر فرهنگ سازمانی تاثیر معنی دار و مثبتی بر روی اعتماد و رفتار شهروندی دارد. فرهنگ سازمانی ٥١ درصد واریانس اعتماد کارکنان و ١٨ درصد واریانس رفتار شهروندی آنان را تبیین نمود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های سازمانی مدارس (به غیر از اندازه سازمانی ) با اعتماد و رفتار شهروندی معلمان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
از بین ویژگی های سازمانی مدارس ، متغیر فرهنگ سازمانی تاثیر معنی دار و مثبتی بر روی اعتماد و رفتار شهروندی دارد.
Van Maele & Van Houtte 93 داده است که فرهنگ سازمانی ، اندازه مدرسه و ترکیب گروه با اعتماد معلمان رابطه مثبت معناداری دارد.
5 رفتار شهروندی 72 14 نتایج پژوهش نشان می دهد که بین ویژگی های سازمانی مدارس (رسمیت و فرهنگ سازمانی ) با اعتماد همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد.
2 خلاصه نتایج رگرسیون گام به گام در جدول (٤) در جهت آزمون فرضیه آخر ارائه شده است براساس اطلاعات این جدول ضریب همبستگی چندگانه برای پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی 98 از روی ویژگی های سازمانی مدارس (فرهنگ سازمانی ) برابر ٠.
نتایج حاصل با مطالعه انجام شده توسط دی گروت و برونلی (٢٠٠٦) همسو می باشد آنها در تحقیق خود نشان دادند که رسمیت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل با مطالعه انجام شده توسط راوب (٢٠٠٨) همسو نیست ، یافته های راوب (٢٠٠٨) حاکی از آن بود که بین رسمیت و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود ندارد.
Contexts for organizational citizenship behavior: Do high 102 مجله ی روان شناسی مدرسه ، تابستان ١٣٩٤ ٢٠١٥ Journal of school psychology, Summer دوره ی ٤، شماره ی ١٠٣."