چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی طرح تأسیس مجتمعهای آموزشی و پرورشی از دیدگاه مدیران و معلمان بعنوان دو گروه اصلی مرتبط در فرایند اجرای این طرح میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، «روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری مدیران و معلمان مجتمعهای آموزشی در استان گلستان میباشند. نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای و چند مرحلهای به تعداد 85 نفر مدیر و354 نفر از معلمین، انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته است.. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر افراد نمونه آماری، اهداف وچهارچوب نظری طرح تأسیس مجتمعهای آموزشی وپرورشی را مناسب ارزیابی کردهاند ولی تأسیس مجتمعهای آموزشی وپرورشی را مستلزم تأمین شرایط ویژهای دانستهاند که از این شرایط غفلت شده است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دیدگاه مدیران و معلمان در خصوص مؤلفههای امکانات مدارس، میزان دانش و نیاز سنجی انجام شده در جهت اجرای طرح مجتمعهای آموزشی و پرورش تفاوت معنا داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دیـدگاه مـدیران و معلمان در خصوص مؤلفه های امکانات مدارس ، میزان دانش و نیاز سنجی انجام شـده در جهـت اجرای طرح مجتمع های آموزشی و پرورش تفاوت معنا داری وجود دارد.
پی گیری شـعار مدرسـه محـوری بـه عنوان یک سیاست اصولی در کاهش مسایل آموزشی و تقویت واحـد مدرسـه بـا اصـلاح آیین نامه اجرایی مرتبط با آن و تصویب طرح تأسیس مجتمـع هـای آموزشـی - تربیتـی در سال ١٣٨٠ و اجرای آزمایشی آن در طی سال تحصـیلی ٨٢-٨١ و تصـویب طـرح ایجـاد مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشـایری (١٣٨٩)در ششصـدو هفتـادو دومـین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش در راستای بهبود مدیریت واحدهای آموزشی و هـم افزایـی امکانـات و نیـروی انسـانی بـرای ارائـه خـدمات بهتـر آموزشـی و پرورشـی بـه دانش آموزان از جمله تازه ترین اقدامات مشخص نظام آموزشـی ایـران بـرای تحقـق ایـن سیاست به شمار می آید.
آیا تفاوت معنی داری بین دیدگاه مدیران و معلمان در مؤلفـه میـزان نیازسـنجی علمی انجام شده برای اجرای طرح مجتمع های آموزشی و پرورشی وجود دارد؟ چارچوب مفهومی طرح مجتمع های آموزشـی و پرورشـی (بر خـلاف ظـاهری تمرکزگرایانـه )، بـا اتخـاذ رویکرد تمرکززدایی در آموزش و پرورش نقش قابل توجهی در اصلاح و بهبود مـدیریت آموزشی و کیفیت برنامه های آموزشی و درسی دارد، و لازمه آن توجه به نقـش مـدیران و معلمان به عنوان گروه های ذینفع می باشد.