چکیده:
قرآن کریم ، کتاب هدایت بشر در همه اعصار است ، برای بهره مندی از هدایت این کتاب آسمانی ، لازم است که آیات آن به طور دقیق و صحیح فهمیده شود و تلاش علمی تمام مفسران در طول تاریخ ، برای این فهم دقیق بوده است ؛ هر مفسری در راستای توان علمی و تخصصی خود و نیز با توجه به معارف متنوعی کـه در قـرآن آمده است ، به تفسیر قرآن پرداخته و این خود سبب بوجود آمدن شیوه های مختلف تفسیری در طی قرون شده است . تفسیر علمی هم به عنوان یـک روش تفسـیری مستقل ، مطمح نظر برخی از دانشمندان ومفسران فریقین بـوده ، گـر چـه در دهـه های اخیر بیشتر مد نظر قرار گرفته است و می توان گفت تفسیر علمـی قـرآن ، در مرحله تازه ای قرار گرفته و یکی از انواع رویکردها به قرآن است . البتـه ماننـد هـر تلاش علمی دیگر، در این حوزه امتیازات و آفاتی دارد که لازم است با یـک نگـاه دقیق و منصفانه مورد بررسی قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
"(نـک :خرمشاهی ؛بها الدین ، ١٣٦٤، تفسیر وتفاسیر جدید) ٤- رشد روز افزون علم و تکنولوژی در دوره رنسانس در اروپا در دوره رنسانس ، اروپائیان چنان در علوم و فنون پیشرفت کردند که ، مسلمانان نمی توانند بدون استفاده از یافته های آنها به راحتی زندگی کنند، امروز دانشجویان و دانش پژوهـان مسـلمان بـه مجرد ورود به دانشگاه ها و مواجهه با دریایی از علوم جدید در آن غرق می شوند و دچار خود کم بینی می شوند، لذا یگانه راه خلاصی از این عقب افتادگی و جلوگیری از نفوذ بی دینی این است که ، به غربیان نشان داده شود که کتاب مقدس قرآن کتابی نیسـت کـه منحصـر در حـد دانـش ١٤٠٠ سال پیش باشد، بلکه کتابی است که شامل کشـفیات علمـی هـم مـی شـود.
(معرفت ، ١٣٨٣، شماره ٤٤ صص ٧٧-٥٠) دلایل موافقان و بررسی آن پیش از بیان دلایل موافقان تفسیر علمی ، لازم است تذکر داده شود که ، موافقان ایـن شـیوه بـه لحاظ نوع نگرش به مفهوم و محدوده این روش تفسیری ، با هم یکسان نیستند و برخـی از آنـان در جانبداری خود از این مکتب تفسیری ، راه افراط را پیموده اند و معیارهای یـک تفسـیر علمـی دقیق را که سابقا بیان شد، لحاظ نمی کنند؛ لذا برخی از دلایل آنان ، منجر به تطبیق و تحمیل و یا علوم ظنی می شود و همچنین دایره شمول آیات علمی را بسیار وسیع می کنند و تفسیر قرآن را، تا حد یک دایره المعارف علمی می کشانند؛ نظیر آنچه از سوی طنطـاوی در تفسـیر الجـواهر اتفاق افتاد."