چکیده:
در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر چابک سازی سازمانی در دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان پرداخته شد. بدین منظور تعداد ٤٤ پرسشنامه به صورت تصادفی بین فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان دانشگاه افسری توزیع گردید. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه چابک سازی سازمانی با ٣٢ سوال (٧ بعد انعطاف پذیری، پاسخگویی، فرهنگ تغییر، یکپارچگی و پیچیدگی، سرعت ، همکاری متقابل و کارکردهای مدیریتی) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی انجام گردید. در سطح آمار استنباطی نیز برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون ، آزمون t دو گروه مستقل ، تحلیل واریانس یک راهه (نرم افزار SPSS) استفاده گردید که آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه مذکور برابر با ٨٠% شد و روایی پرسشنامه روایی محتوایی است . نتایج پژوهش و میانگین کلی ٤.٨٩، نشان دهنده وضعیت نسبتا مطلوب چابکی دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان حکایت میکند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان عوامل موثر بر چابک سازی دانشگاه امام علی (ع ) را به صورت زیر ارائه نمود: بعد کارکردهای مدیریتی دارای بالاترین میانگین با شاخص های: اعتقاد به آگاه سازی فرماندهان ، اعتقاد به شفاف سازی، اعتقاد به انجام کارها به شکل نظام مند و ایجاد شبکه و بعد همکاری متقابل در رتبه دوم با شاخص های: مشورت با دیگران ، افزایش دانش و مهارت فرماندهان با فناوریهای موجود در سازمان ، داشتن قابلیت های مشترک چندگانه فرماندهان در بخش های مختلف و نزدیک بودن رابطه فرماندهان با سازمان .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب مطرح شده و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق و نیز انگیزة پژوهشگران جهت پاسخگویی به این سوال که عوامل مؤثر بر چابک سازی در دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان این دانشگاه کدام است ؟ زمینۀ چنین پژوهشی را جهت پاسخگویی و ایجاد ارتباط درست و منطقی بین متغیرهای پژوهش و در اصل مسئلۀ پژوهش فراهم آورده تا به صورتی منطقی و علمی جواب هایی برای موضوع یا مسئله مورد پژوهش یافت و از آن ها استفاده گردد.
پیشنهاد منتج از فرضیۀ دوم : با عنایت به قبول فرضیۀ دوم (بین سرعت ارائه واکنش به تغییرات محیطی و چابکی دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان این دانشگاه ارتباط وجود دارد)و وجود میانگین های بالای یادگیری انجام وظایف در کوتاه ترین زمان و زمان انطباق با تغییر، فرصتی را فراهم ساخته تا با افزایش مهارت های خود (فرماندهان ) از این فرصت ها استفاده نمایند.
پیشنهاد منتج از فرضیۀ پنجم : با عنایت به قبول فرضیۀ پنجم (بین پاسخگویی و چابکی دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان این دانشگاه ارتباط وجود دارد) پیشنهاد میشود مدیران ارشد، اهداف سازمانی خود را به منظور انطباق پذیری اهداف کسب و کار با تغییرات بازنگری نمایند.
پیشنهاد منتج از فرضیۀ ششم : با عنایت به قبول فرضیۀ ششم (بین یکپارچگی و پیچیدگی اندک و چابکی دانشگاه امام علی (ع ) از دیدگاه فرماندهان یگان های تیپ دانشجویان این دانشگاه ارتباط وجود دارد) و با عنایت به میانگین کم شاخص سهولت انجام تغییرات نسبت به فرآیندسازی وظایف و نیز روان سازی فرآیندها اقدام گردد."