چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار مربیان با اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی ادراک شده دانشجویان ورزشکار بود. این پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن را کلیه ورزشکاران رشتههای تیمی پسران و دختران (300 نفر) شرکتکننده در مسابقات منطقه 3 دانشگاهی (1392) تشکیل دادند و 220 پرسشنامه برگشت داده شد و به عنوان نمونه مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار (هامرمایستر و همکاران، 2008)، اعتماد به مربی (ژانگ، 2004) و عملکرد ورزشی ادراک شده تیم (گلن، 2003) استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامهها از نظرات 10 تن از اساتید صاحب نظر در این زمینه کمک گرفته شد. پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 86/0 و 93/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که از بین زیرمقیاسهای رهبری خدمتگزار، زیرمقیاس خدمترسانی تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی داشت. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشان داد که به ترتیب 74% و 23% از واریانس متغیرهای اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین است. در نهایت، کلیه شاخصهای مدل برازش مطلوب داشتند. نتایج تحقیق نشان داد ورزشکاران با مربیان دارای سبک رهبری خدمتگزار، سطوح بالاتری از اعتماد را نسبت به مربی نشان میدهند. همچنین این سبک رهبری میتواند موجب بهبود عملکرد ورزشکاران شود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با استفاده از مدل مفهومی ارائه شده که بر اساس مطالعات مختلف طراحی شده است، رابطه سبک رهبری خدمتگزار و عملکرد ورزشی ورزشکاران و نقش میانجی اعتماد به مربی مورد بررسی قرار میگیرد.
Mardia`s Coefficient جدول 1- ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق ردیف متغیرها 1 2 3 4 5 6 7 1 قابلیت اعتماد 1 2 تواضع و فروتنی **92/0 1 3 خدمت رسانی **92/0 **90/0 1 4 مهرورزی **91/0 **87/0 **89/0 1 5 سبک رهبری خدمتگزار **98/0 **96/0 **92/0 **94/0 1 6 اعتماد به مربی **85/0 **82/0 **82/0 **83/0 **86/0 1 7 عملکرد ورزشی ادراک شده **51/0 **45/0 **46/0 **44/0 **50/0 **45/0 1 میانگین 59/5 46/5 55/5 71/5 57/5 33/5 62/4 انحراف استاندارد 31/1 30/1 41/1 35/1 29/1 34/1 41/1 دامنه 7-1 7-1 7-1 7-1 7-1 7-1 7-1 **P≤0.
شاخص برازندگی تطبیقی شاخص برازش هنجار شده خی دو نسبی ریشه میانگین مجذور برآورد تقریب سطح معناداری خی دو درجه آزادی 000/1 000/1 107/0 000/0 89/0 21/0 2 جدول 5– شاخصهای آماری بحث و نتیجهگیری هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار با اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی ادراک شده تیمهای دانشجویی بود که در مسابقات منطقه 3 کشور شرکت داشتند.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد بین خرده مقیاسهای سبک رهبری خدمتگزار با اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی ادراک شده ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
این نتایج نشان میدهد زمانی که ورزشکاران مربیان خود را دارای سطح بالایی از رفتار رهبری خدمتگزار درک میکنند، باعث میشود اعتماد بیشتری به مربی خود داشته باشند و در نتیجه عملکرد ورزشی مطلوبی از خود نشان دهند."