چکیده:
کاربست واژه ها و اصطلاحات در هر زمان ، نمایانگر نوع رفتار اجتماعی و جغرافیای فرهنگی است و شناخت این اصطلاحات در گرو معناشناسی دقیق و عمیق از عناصر چهارگانه معنا؛ لفظ ، قصد متکلم یا نگارنده ، شرایط اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی زمان صدور و تحلیل های معنایی مفسران از آن است . واژه ها یا اصطلاحاتی مانند حجاب و ستر و به طور کلی شبکه مفهومی پوشش بانوان ، از آن روی که با حقوق و تکالیف شرعی همراه است باید با دقت بیشتر معناشناسی شود. این اصطلاحات ، گاهی همگرا و همپوش و گاه واگرا و متضاد بوده و در مواردی نیز ناظر به مصادیق پوشش هستند. مقاله حاضر به تعریف و تبیین اصطلاحات مهم شبکه مفهومی پوشش بانوان با رویکرد معناشناسی متنی می پردازد و وجوه تمایز واژه هایی را که در سطح عموم جامعه مترادف تلقی می شوند بیان میکند . بررسی موردی برخی اصطلاحات اساسی در مقاله حاضر با هدف ایجاد تغییر و تحول در استخدام اصطلاحات در جایگاه حقیقی آن ها و نیز تحلیل و تفسیر درست از گزاره های متون متقدم در جامعه علمی و نه سطح عموم جامعه ، صورت میگیرد . دستاورد این پژوهش اثبات جابه جایی معنایی واژه های مربوط به پوشش بانوان با گذشت زمان است و در نهایت به تبیین معنای حقیقی هر اصطلاح با توجه به موارد کاربرد آن ها در صدر اسلام می انجامد .
خلاصه ماشینی:
"به نظر می رسد این که گفته شده در تمام موارد کاربرد حجاب در قرآن معنای لغوی آن مطرح / / / / / / بوده سخنی تام نیست و در خور تآمل است ؛ چرا که در آیه ٥٣ سوره احزاب درباره ارتباط با زنان پیامبر گفته شده «من وراء الحجاب » و در این جا حجاب تنها به معنای پرده نیست ؛ بلکه اصطلاح نوپدیدی برای پوشش خاص همسران پیامبر است که شاید بیجا نباشد از آن با / عنوان «فراپوشش » یاد کرد.
در ٓ حالی که در متون روایی و تاریخی و منابع تفسیری متقدم ، حجاب تنها مصداقی برای پوشش گروهی خاص از زنان ، یعنی همسران پیامبر بوده است که حکم سخن گفتن از پشت آن (من وراء الحجاب ) و منع نکاح با آنان پس از رحلت پیامبر بر آن جاری شده بود، امروزه شاهد توسع معنایی حجاب هستیم که باید کنترل شود تا در آینده با انبوهی از واژه های منقول و جداشده / از اصل مواجه نشویم که در غیر موضع خود به کار برده می شوند و نوعی آشفتگی و در مواردی شلختگی معنایی را به همراه می آورند .
به نظر می رسد از آنجا که در متون متقدم ، تنها در گزارش هایی که به همسران پیامبر اختصاص دارد واژه سدافه دیده می شود این واژه به طور دقیق مترادف با حجاب زنان پیامبر بوده و بعدها توسعه یافته و در منابع لغوی هم معنای ستر و غطاء دانسته شده است ."