چکیده:
هدف اصـــلی این پژوهش ، تبیین مبانی نظری تربیت اخلاقی در The community of ethical inquiry is a special approachحلقه کندوکاو اخلاقی میباشد. با این توضیح که حلقه کندوکاو .PC( in moral education٤)of Philosophy for Children اخلاقی به مثابه رویکرد خاص برنامه فلســـفه برای کودکان در This paper shows, by the analytical and analogicalحوزه تربیت اخلاقی چگونه ممکن اســـت موجب رشـــد اخلاقی method, that how the community of inquiry may lead tomoral development in children. In other words, we will کودکان و نوجوانان شــود. برای دســت یابی به این هدف از روش study theoretical basics of moral development in P4C. پژوهش تحلیل محتوا و روش تحلیل و اســتنتاج منطقی بهره گرفته For this purpose, we analyze reasonableness and شـــد. بنابراین ، با نظر به مولفه های عقلانیت و خودپیروی، تفکر autonomy, critical thinking and consistency as theنقادانه و پیامد آن ســـازگاری منطقی، تفکر خلاقانه و پیامد آن consequent of critical thinking, creative thinking, andتخیـل اخلاقی، تفکر مراقبتی، ملکـه شــــدن فضــــائـل اخلاقی، moral imagination as the consequent of creativeموقعیت نگری و غور در مفاهیم اخلاقی بررســی شــد که نخســت ، thinking, caring thinking, habituation, situational, andهر یک از این مولفه ها در حلقه کندوکاو اخلاقی چه جایگاهی reflecting about ethical concepts in the community ofدارند. دوم ، این مفاهیم در حلقه کندوکاو اخلاقی چه معنایی ,ethical inquiry. By this analysis, we will show: firstمییــابنــد و چــه تفــاوت هــایی میــان مفهوم آن هــا در این جــا و how the community of ethical inquiry can affect onرویکردهای دیگری که بر این مفاهیم تاکید میکنند وجود دارد. these factors; second, what these factors means in hereسوم ، حلقه کندوکاو اخلاقی چگونه میتواند در عین حال موجب and what differences are between here and otherapproaches that emphasize on them; third, how the رشد و بهبود مهارت های کودکان در همه این مولفه ها شود. نتایج community of ethical inquiry can develop all of these حاصـــل از این پژوهش حاکی از آن اســـت که حلقه کندوکاو factors comprehensively. We will try to show that the اخلاقی، رویکردی نوین در تربیـت اخلاقی اســــت کـه قـابـل community of ethical inquiry is a new approach inفروکاســتن به هیچ یک از رویکردهای پیشــین نیســت و مهم ترین moral education, should not reduce to any of previousویژگی آن ، جامعیت در پوشـــش دادن همه مولفه های مهم در approaches in this field, the most important trait is itsتربیت اخلاقی است . comprehensiveness to cover all major factors in moral
خلاصه ماشینی:
the community of ethical inquiry; moral education; philosophy for children; critical thinking; creative thinking; caring thinking ١.
همان گونه که در آموزش علوم نيز نميتوان ابزار لازم روش شـناختي را در اختيار کودک قرار داد و او را رها کرد تا آثاري مانند آثار نيوتن و انيشــتين خلق کند و لازم اســت او را از نتايج و اکتشــافات ديگران نيز بهره مند ســازيم ، در موضــوع تربيت اخلاقي و بحث ارزش ها نيز اگر حتي کودک استقلال و توانايي مفهومي لازم براي کشف و تبيين ارزش ها را به دســـت آورد، محروم کردن کودک از ســـنت ديرپاي تفکر اخلاقي نامعقول خواهد بود.
در ادبيات بنيان گذاران اين برنامه فراوان شاهد چالش هايي با نظريه هاي رقيبي چون نظريه تبيين ارزش ها، نظريه رشد شناختي، نظريه اخلاق مراقبتي و رويکرد ســنتي هســتيم ;١٩٩٠ ,Lipman ;١٩٨٥ ,Lipman ;١٩٨٠ ,Lipman ;٢٠٠١ ,Sprod) (٢٠١٢ ,Cam. بررســي اين ادبيات به خوبي نشــان ميدهد که يکي از هدف هاي اصــلي برنامه فلســفه براي کودکان ، تربيت اخلاقي کودکان و نوجوانان است .
حلقه کندوکاو اخلاقي، کندوکاوي در باب مســائل اخلاقي و موقعيت هاي اخلاقي اســت که ســعي ميکند کودکان را با انتظارات جامعه آشـــنا کند، و در عين حال با تقويت ابزار تفکر نقادانه ، خلاقانه و مراقبتي، توانايي ارزيابي اين انتظارات را نيز در آن ها ارتقا دهد.
اين ايده که ما بدون در نظر گرفتن ديگران و با صرف تفکر عقلاني فردي در مورد اصول انتزاعي ميتوانيم اخلاقي باشيم ، مورد انتقاد بسياري از طرفداران رويکرد مراقبتي، رويکرد اخلاق فضيلت و اجتماع گرايان قرار گرفته است (٢٠١٢ ,O’Shea) و حتي مخالف شهود دروني خود ما نيز هست .
Philosophical Discussion in Moral Education: The Community of Ethical Inquiry, London and New York: Routledge.