چکیده:
به دلیل نگرانی عمومی از ناسالم بودن غذا، تهدید سلامت افراد و تخریب منـابع طبیعـی ، کشـاورزی ارگانیک که بر تولید محصولات سبز تاکید دارد، کانون توجه قرار گرفته است ؛ امـام بـدون توجـه بـه حکمت که عنصر گمشدة عصر اطلاعات است ، نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی مبتنـی بـر بیـنش صـرف علمی قادر به ترویج فراگیر کشاورزی ارگانیک نخواهد بود. در این نظامها، تبیین کشـاورزی ارگانیـک برمبنای حکمت توحیدی نقش بسزایی دارد. تحقیق حاضر در سه مرحله انجام شده اسـت . در مرحلـة نخست ، با روش اسنادی حکمت توحیدی براساس فلسفة ملاصدرا بررسی شده اسـت . در مرحلـة دوم، براساس مطالعات تطبیقی ، اصول کشاورزی ارگانیک همسو با حکمت توحیدی بازتعریف شده است . در مرحلة سوم نیز الگوی ارتباطی و اطلاعرسانی متناسب با آن برای تولیـد محصـولات سـبز طراحـی و پیشنهاد شده است . طراحی نظام ارتباطی و اطلاعرسانی ترویج کشـاورزی ارگانیـک ابتـدا در قالـب آموزههای توحیدی و به تفکیک اجزای هستی شناسی ، معرفت شناسی ، انسانشناسی ، ارزش شناسـی و روش شناسی تبیین شدهاند؛ سپس برای ارتباطات موثر با مخاطبان و تشویق آنان به پذیرش کشاورزی ارگانیک، از بینش های فلسفی توحیدمحور بهره گرفته شده است . ازایـن رو، محتـوای اطلاعـات فنـی منطبق با حکمت توحیدی، نظام ارتباطی و اطلاع رسانی طراحی شده است . برای این منظـور، محتـوای اطلاعات باید بر مسئولیت پذیری، عدالت محوری و قناعت در مخاطبان تهیه و به شکلی متنوع نمـایش داده شود؛ همچنین از رسانه های بومی و مدرن همراه با طراحی نظام بـازخورد کـافی و کارشناسـان و ریش سفیدان محلی استفاده شود. حکمت نظام ارتباطات و اطـلاعرسـانی بایـد کشـاورزان را هـم از خطرهای کشاورزی آگاه کند و هم آنها را به کشاورزی ارگانیک برمبنای حکمت توحیدی برانگیزد.
خلاصه ماشینی:
تبیین نظام ارتباطات و اطلاع رسانی ترویج کشاورزی ارگانیک برمبنای حکمت توحیدی مهسا فاطمی ١، منصور شاه ولی 1 *2 ١- دانشجوی دکتری دانشکدة کشاورزی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ٢- استاد بخش ترویج و آموزش دانشکدة کشاورزی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران دریافت : ٩٢/٢/٢٥ پذیرش: ٩٢/٧/٨ چکیده به دلیل نگرانی عمومی از ناسالم بودن غذا، تهدید سلامت افراد و تخریب منـابع طبیعـی ، کشـاورزی ارگانیک که بر تولید محصولات سبز تأکید دارد، کانون توجه قرار گرفته است ؛ امـام بـدون توجـه بـه حکمت که عنصر گمشدة عصر اطلاعات است ، نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی مبتنـی بـر بیـنش صـرف علمی قادر به ترویج فراگیر کشاورزی ارگانیک نخواهد بود.
طراحی نظام ارتباطی و اطلاعرسانی ترویج کشـاورزی ارگانیـک ابتـدا در قالـب آموزههای توحیدی و به تفکیک اجزای هستی شناسی ، معرفت شناسی ، انسانشناسی ، ارزش شناسـی و روش شناسی تبیین شدهاند؛ سپس برای ارتباطات مؤثر با مخاطبان و تشویق آنان به پذیرش کشاورزی ارگانیک، از بینش های فلسفی توحیدمحور بهره گرفته شده است .
هدف اصلی این پژوهش ، تبیین یک نظام ارتبـاطی و اطلاعرسانی مناسب برای ترویج محصولات پاک از نهـادههـای مضـر اسـت کـه چـالش هـایی پیش رو دارد: - آیا نظامهای ارتباطی و اطلاعرسانی مبتنی بـر بیـنش علمـی بـرای تشـویق تولیدکننـدگان بـه کشاورزی ارگانیک مناسب اند؟ - زیربنای فلسفی طراحی یک نظـام ارتبـاطی و اطـلاعرسـانی کـارآ بـرای تـرویج کشـاورزی ارگانیک کدام است ؟ ٢- روش پژوهش پژوهش حاضر در سه مرحله انجام شده است : مرحلة اول با روش مطالعات اسنادی انجام گرفتـه اسـت .