چکیده:
قرن بیست و یکم سده بهرهگیری از فرصتهای تجاری ارزشمند در بخش خدماتی به ویژه گردشگری است. چیزی که امروزه در این صنعت رقابتی اهمیت پیدا کرده بحث کارآفرینیگرایی و نوآوریگرایی بازیگران این صنعت در ارائه تجربیاتی جدید و منحصربه فرد به مشتریان این صنعت دارای رشد سریع میباشد. اگرچه تحقیقات زیادی در حوزه مشتریگرایی و کارآفرینی و نوآوری در سازمانهای مختلف انجام شده است اما تحقیقات کمی دربارهی این موضوعات در صنعت گردشگری انجام شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم این متغییرها بر یکدیگر و بر عملکرد میباشد. دادهها مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه از 278 نفر از مدیران و کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز بند "ب" استان مازندران برای بررسی تأثیر متغییرها بر یکدیگر جمع آوری شد. تحلیل دادهها از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار SMART-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کارآفرینیگرایی و نوآوریگرایی بطور مستقیم بر عملکرد کسب و کار دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی تأثیر دارند. همچنین مشتریگرایی و کارآفرینیگرایی بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی نوآوریگرایی بر عملکرد کسب وکار دفاتر تأثیر میگذارند.
خلاصه ماشینی:
کارآفرینیگرایی شامل جنبه های مختلف جدید ورود به بازارها و ترکیب منابع موجود به طریقی جدید برای توسعه و تجاری سازی محصول 3 جدید، ورود به بازارهای جدید و یا ارائه خدمت به مشتریان جدید میباشد (هیت و همکاران ، ٢٠٠١) فرآیند کارافرینی شامل مجموعه ای از فعالیت ها برای کشف یک فرصت ، تعریف یک مفهوم کسب وکار، ارزیابی منابع مورد نیاز، به دست آوردن آن منابع و مدیریت و بهره برداری از سرمایه گذاری میباشد (موریس ، اسکیندهات و لافورجه ٤، ٢٠٠٤) تاجدینی و همکاران به نقل 1 Baker and Sinkula 2 Hult and et al 3 Hitt and et al 4 Morris, Schindehutte and LaForge از لی و همکاران ١(٢٠٠٨) بیان میکند که با استناد به نتایج پژوهش لامپکین و دس (١٩٩٦)، تان ٢ (١٩٩٦)، لیبرمن و مونتگومری ٣(١٩٨٨)، بایرد و توماس ٤(١٩٨٥) و میلر٥ (١٩٨٣) نشان میدهد رویکرد کارآفرینی محوری، عملکرد و موقعیت رقابتی بنگاه را بهبود میدهد (تاجدینی و همکاران ، ١٣٨٨) تحقیقات دیگری (لی و همکاران ، ٢٠٠٨؛ ژانگ ٦ و لی، ٢٠٠٧؛ ماتسانو و 7 همکاران ، ٢٠٠٢) هم رابطه بین کارآفرینیگرایی و عملکرد بنگاه را مورد مطالعه قرار دادند (تاجدینی و همکاران ، ١٣٨٨) نتایج تحقیق تاجدینی (٢٠١٠) نشان داد که کارآفرینیگرایی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد دارد.