چکیده:
این مقاله ضمن واکاوی ابعاد گوناگون چالشهای نظام معرفتی علم مدرن و تأثیر آن بر حیات فعلی بشر، به بررسی دقیقتر این مسئله از نگاه سید حسین نصر میپردازد. در نگاه نصر، علم مدرن برخلاف نظر بسیاری از دانشمندان علوم تجربی، فارغ از ارزش و بیطرف نیست، بلکه دارای نظام ارزشی خاص خود است که جلوات این نظام ارزشی را در تکنولوژی مدرن میتوان دید که آثار آن از بین رفتن روح تقدس در بشر و ملالآور شدن زندگی روزمره است. وی معتقد است برخلاف علم مدرن، در علم سنتی دوران تمدن اسلامی، بسیاری از این مشکلات وجود نداشت. او پیشنهاد میکند، در مواجهه با علم و تکنولوژی مدرن ابتدا بایستی به صورت عمیق فلسفه و مبانی علم مدرن را درک کرد و سپس با استفاده از مبانی اسلامی خویش، به تولید دستگاهی جدید برای علمورزی و ساخت تکنولوژی روی آورد
خلاصه ماشینی:
"٦. ١٥ ١٠٢ نقد و بررسی چالش های علم مدرن از دیدگاه دکتر سید حسین نصر سیاسی و اجتماعی فراوانی در قرون وسطا با کلیسا داشت ، بـه منظـور سـاخت زنـدگی ای مرفه و آغاز دورانی جدید، برای خویش نظام نوینی از معرفـت تولیـد کـرد کـه مبتنـی بـر تجربه و استعدادهای ذهنی خود بشر بود.
١٠٤ نقد و بررسی چالش های علم مدرن از دیدگاه دکتر سید حسین نصر تفاوت در هدف به آن باز می گردد که از دیدگاه سنت گرایان هدف علم جدید بـیش تـر مبتنی بر فایده گرایی و سودمندی در برطرف کردن نیازهای مادی و ظاهری انسـان اسـت و هر آن چه غیر این باشد غیرعلمی یا بی فایده تصور می کنند.
حتی بعضی از متکلمان غربی نیز گاهی در پی این مسیر هسـتند کـه اثبـات کننـد یـک کشف علمی به عنوان اثبات یک آموزة جزئی دینی اسـت (همـان : ١٠٤) امـا ایـن افـراد و هم چنین برخی مسلمانان از این نکته غافل اند که این نوع نگاه چه خطراتی می توانـد بـرای دین داشته باشد و البته غفلت اصلی آن ها از سر آن است که متوجه نیستند چیزی مثل دین ، که خصیصة مطلقیت دارد، چگونه می تواند به چیزی که بنا بر تعریف آن گذرا و تغییرپـذیر است ارتباط پیدا کند؟ در دورة معاصر مخصوصا در کیهان شناسی بسیار پیرامون این اتفـاق بحث می شود، حال آن که «این کیهان شناسی چیزی جز تخمین و بـرون یـابی اختـرفیزیـک نیست و هیچ ربطی به کیهان شناسی به مفهوم سنتی ندارد."