چکیده:
سازمان، شبکه ای از واحدها و افراد هستند که با هم افزایی آنها، عملکرد سازمانی افزایش می یابد. این مهم از طریق ایجاد ارتباط معنادار و هدفمند واحدها و افراد میسر است. بنابراین لازم است ارتباطات سازمانی اثربخش گردد تا هدف های سازمانی محقق شود. در این مقاله به منظور اثربخش کردن ارتباطات سازمانی یک سازمان دولتی، عوامل و متغیرهای مؤثر بر آن مورد مطالعه قرار گرفته است. روش های مورد استفاده دراین تحقیق، همبستگی و پیمایشی می باشد و به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. از میان 813 نفر، 318 نفر به عنوان نمونه آماری، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای تحقیق از آزمون رگرسیون چند گانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. ضرایب مسیر نشان می دهد که عوامل انسانی و سازمانی با ضرایب 672/0 و 428/0 ارتباطات سازمانی را اثربخش می کند. از این رو عامل انسانی در مقایسه با عامل سازمانی، ارتباطات سازمانی سازمان مورد نظر را اثربخش تر می کند.
خلاصه ماشینی:
"حال سؤال اساسی این است که هر یک از عوامل و متغیرهای انسانی و سازمانی چه میـزان بـر ارتباطات سازمانی سازمان مورد نظر تـأثیر دارد و چـه میـزان ارتباطـات سـازمانی ایـن سـازمان را اثربخش میکند؟ بیان مسئله به منظور اثربخش کردن ارتباطات سازمانی باید بر عوامل و متغیرهای مؤثر بر آن با توجه بـه سـطح تأثیرگذاریشان توجه و تأکید شود.
بین متغیرهای ویژگیهای اجتماعی، اثر مسـتقیم و اثـر غیرمسـتقیم ویژگـیهـای فرهنگـی بـر ارتباطات سازمانی سازمان دولتی، در مقایسه با متغیر اعتبار افراد بیشتر است .
از میـان متغیرهای ویژگیهای اجتماعی، ویژگیهای فرهنگی و اعتبار افراد، به طـور مسـتقیم و غیرمسـتقیم ، ارتباطات سازمانی را اثربخش می کنند و اثـر طبقـۀ اجتمـاعی افـراد بـر ارتباطـات سـازمانی فقـط غیرمستقیم است .
از بین متغیرهای مهارت های ارتباطی، ارتباط کلامی، شنود مؤثر و ارائۀ بازخورد، به طور مستقیم و غیرمستقیم ، ارتباطات سازمانی را اثربخش مـیکننـد و اثـر ارتبـاط غیرکلامـی بـر ارتباطات سازمانی فقط غیرمستقیم است .
از بین متغیرهای فرهنگ سازمانی، ابهام پذیری، جمع گرایی و زن خویی بر ارتباطات سـازمانی اثر مستقیم و غیرمستقیم دارند و فاصلۀ قدرت کم فقـط اثـر غیرمسـتقیم دارد.
علاوه بر این ، یافته های جهانی (١٣٧٨) نشان میدهـد عامـل انسانی در ارتباطات سازمانی در مقایسه با عوامل فنی و سـازمانی بـر اثربخشـی سـازمانی مـؤثرتر است .
میان متغیرهای مؤلفۀ ساختار سازمانی، عدم پیچیدگی نسبت بـه عـدم رسـمیت ، بـر اثربخشـی ارتباطات سازمانی مؤثرتر است ."