چکیده:
در پژوهش حاضر، رابطهی حمایت اجتماعی ادراکشده با سرزندگی تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش، 384 دانشآموز (198 پسر، 186 دختر) دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پلدختر بودند که مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژکووا، لینچ و اسپنشاد و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، را تکمیل کردند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی ادراکشده پیشبینیکننده مثبت سرزندگی و خودکارآمدی تحصیلی است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر، نشانگر نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراکشده و سرزندگی تحصیلی بود. یافتهها بر نقش حمایتهای دلگرمکننده اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و ترغیب تواناییهای آنان در مقابله با ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. همچنین نتایج در قالب نظریهی شناختی- اجتماعی، الگوی شناختی لازاروس و ویژگیهای خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانشآموزان دبیرستانی در ایران مورد بحث قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
شرکت کنندگان پژوهش ، ٣٨٤ دانش آموز (١٩٨ پسر، ١٨٦ دختر) دوره ي متوسطه ي دوم مدارس دولتي شهر پل دختر بودند که مقياس حمايت اجتماعي ادراک شده زيمت و همکاران ، باورهاي خودکارآمدي تحصيلي زاژکووا، لينچ و اسپنشاد و پرسشنامه ي سرزندگي تحصيلي دهقاني زاده و حسين - چاري ، را تکميل کردند.
همچنين ، نتايج تحليل مسير، نشانگر نقش واسطه اي باورهاي خودکارآمدي تحصيلي در رابطه ي بين حمايت اجتماعي ادراک شده و سرزندگي تحصيلي بود.
بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر،تعيين رابطه ي حمايت اجتماعي وسرزندگي تحصيلي و آزمون نقش واسطه ي باورهاي خودکارآمدي تحصيلي است .
پژوهش ش حاضر از طريق فرضيه هاي زير هدايت مي شود: ١- حمايت اجتماعي ادراک شده با سرزندگي تحصيلي رابطه مثبت و معنادار دارد.
يافته ها نتايج جدول ٢ نشان مي دهد بين متغير برون زا (حمايت اجتماعي ادراک شده )، متغير واسطه (باورهاي خودکارآمدي تحصيلي ) و متغير درون زا (سرزندگي تحصيلي ) ارتباط وجود دارد که مجوز لازم براي انجام تحليل مسير را فراهم مي سازد.
در تحليل فرضيه هاي دوم و سوم پژوهش ، يافته ها نشان داد باورهاي خودکارآمدي تحصيلي با سرزندگي تحصيلي رابطه مثبت دارد و همچنين قادر است بين حمايت اجتماعي ادراک شده و سرزندگي تحصيلي نقش واسطه ايفا نمايد.
Rothon, Edwards, Bhui, Viner, Taylor 30.
Self-efficacy beliefs & Stansfeld 31.
Robbins, Lauver, Davis, Langley, & 50.
Alloy, Abramson, Keyser, Gerstein, & Sylvia 63.
Bruwer, Emsley, Kidd, Lochner & Seedat 73.