چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: پرسش از کیستی و هویت افراد و ملتها از دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ بوده است. در عصر جهانی شدن و ارتباطات تاکید بر هویت ملی و دینی اهمیت ویژهای دارد. هدف از این مقاله بررسی تأثیر نقش خانواده در حفظ هویت ملی و دینی جوانان در جامعه مورد مطالعه و در سال 1390 میباشد. روش پژوهش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مقاله، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و علی-مقایسه ای میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل جوانان 25-18 ساله منطقه 1 و 5 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، نمونهای به حجم 71 نفر انتخاب شد و با بهرهگیری از تکنیک پرسشنامه هویت ملی و دینی و استفاده از روشهای آماری تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر، نتایج حاصل از پرسشنامهها، بررسی شدند و هویت مطرح شده با ویژگیهای فردی و خانوادگی آنان در ارتباط قرار داده شد. یافتهها:.با توجه به یافتههای حاصل از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، میتوان گفت در سطح معنیداری 05/0 ارتباط بین هویت ملی و دینی تأیید شده و مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر 40 /0 شده است همچنین با توجه به یافتههای حاصل از تحلیل مسیر میتوان گفت تأثیر متغیر پایبندی ملی والدین بر هویت ملی تأیید میشود که دارای ضریب استاندارد 22/0 میباشدونیز تأثیر متغیر عملکرد آموزشی دینی والدین بر هویت دینی تأیید شده و این متغیر دارای ضریب استاندارد 42/0 میباشد. نتیجهگیری: بین هویت ملی و دینی جوانان ارتباط معنیدار و مستقیم وجود دارد. عملکرد آموزشی والدین در زمینه مسائل دینی تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت دینی جوانان دارد. پایبندی خانواده هها به مسائل ملی تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت ملی جوانان دارد. پایبندی خانوادهها به مسائل دینی، تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت ملی جوانان دارد.
Introduction and objective research:
Question of the cystic and the identity of
individuals concerns of human thought
have
been throughout history. In the era of
globalization and the emphasis on national identity and religion is especially
important
.
The purpose of this paper examines the impact of the family's role in
preserving national identity and religious and youth in the study population in
1390.
Methods:
Due to the nature and objectives of the subject article, descriptive study
design and causal association
‐ was compared. The study includes youth 25‐
18 years
old, Zone 1 and 5 in Tehran with the technique stra
fied sampling ra
o, sample 71
was selected and utilizes techniques, questionnaires, national and religious identity
and the use of statistical methods to analyze correlation and multiple regression
path analysis, the results of the questionnaire, were reviewed and discussed with the
identity of the individual and family characteristics were related.
Results:
According to the findings of the test Spearman correlation coefficient, we
can say at signi
ficance level 0/05 between naonal and religious iden
ty is
con
firmed and the correlaon coeffi
cient between these two variables 0/4 is also
given the findings from path analysis variable can be said of the national
commitment is approved by the National Brhvyt parents who have a standard ratio
0/22Bashdvnyz the educa
onal func
on of religious variables on parents' religious
iden
ty was confi
rmed and this variable has a standard 0/42.
Conclusion: Significant direct relationship between national and religious identity of
young people there. Function of parental education on religious issues and a
significant direct impact on young people's religious identity. Commitment to family
and significant direct impact on national issues of national identity is youth. Family's
adherence to religious
issues
and significant direct impact on national identity is youth