چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ، تحلیل محتوای نهج البلاغه بر اساس ساحت های شش گانه ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به روش کیفی از نوع تحلیلی- توصیفی صورت پذیرفته است . بدین منظور ابتدا مولفه های سند تحول بنیادین در هریک از ساحت های تربیتی مورد تبیین قرار گرفته ؛ برای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی ٤٧ مولفه ، برای ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی ٢٩ مولفه ، برای ساحت تربیت زیستی و بدنی ٨ مولفه ، برای ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری ١٢ مولفه ، برای ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای ٨ مولفه ، برای ساحت تربیت علمی و فناوری، ١٠ مولفه و سپس برای هر یک از مولفه ها، مصادیقی از نهج البلاغه استخراج گردید. لذا میتوان نتیجه گرفت که ارتباط زیادی بین ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نهج البلاغه به عنوان یکی از متون اسلامی ارزشمند وجود دارد و پژوهش هایی از این دست میتواند به غنیتر ساختن اسناد تعلیم و تربیت توسط متون دینی و اسلامی کمک نماید.