چکیده:
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) از تاثیر بازنمایی های رسانه ای در دگرگونی های فضایی است بنابراین هستی های فضایی نوینی را می کاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانه ها در واقع کنشگران اصلی در هویت بخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویت ها و چندگانگی تجربه فضایی ما با دیکته های فضایی که ریشه در انگاره های مطلق گرایانه و اقلیدسی از فضا دارند زندگی نمی کنیم. عرصه های غیرقابل کنترل رسانه ها،آشفتگی و کثرت معانی و ایماژها در هنر معاصر و خیالپردازی های ظریف و شاعرانه ، حاد واقعی و شکل گیری جامعه مصرفی انبوه و بحران نشانه ها همه منتج از تبلیغات و بازنمودهای رسانه ای است که به نوعی به بحران بازنمایی نشانه شناختی در شهر معاصر منجر شده است. مقاله همچنین از منظر هستی شناسی هایدگر به گشتل تکنولوژی، پگاه فضایی – مکانی ناشی از آن در شهر را می کاود بنابراین معطوف به کارکرد و چگونگی گفتمان تکنولوژی و فضا نیست بلکه ناظر بر چیستی این گفتمان است.
خلاصه ماشینی:
"بسیاری از اندیشمندان جغرافیای انسانی عقیده دارند که هر کالبـدی بـا قرار گرفتن در فضا، به نوعی مقهور قدرتهای اجتماعی و فرهنگی می شود کـه فضـا را در اختیار دارند و این کالبد لاجرم به اطاعت از آن فضا مجبور می شود به عبارتی هنجارهـای اجتماعی و ارزشهای جامعوی نمایش فضایی دارند( پیری ، ١٣٨٤: ٢٦ ) اما باید اذعان کنیم که در دوران معاصر تحولات گسترده ای که در عرصه های مختلف اجتمـاعی و اقتصـادی روی داده به نوعی باز اندیشی در گزاره فوق را سبب شده است .
تمرکز جغرافیا بر ابعاد فضایی روابط اجتماعی و ابعاد فضامند زندگی روزمره و کنش اجتماعی چشم اندازی از تحلیـل محـدوده ،ابعـاد و تاثیرات رسانه ی انبوه و جهانی به دست می دهد(٢٠١٠٧,Flew) در این میان تغییـر رابطـه بین توده و فضا و فضای موثر و واقعی و تولید فضا های انبوه شهری و مصـرفی ناشـی از نیاز آفرینی کاذب رسانه ای است که مرحله نوین نئولیبرالیسم است .
دوگانگی جهان معاصر و جامعه شهری از نظر اقتصـادی – اجتمـاعی و فضـایی ٥ در واقـع معلول بهره برداری نابرابر از این منبع است که بازیگران عرصه عمومی شهر را به دو گـروه بازندگان و برندگان بازی برنامه ریزی شهری تبدیل می کند که لاجرم بازندگان بـه حاشـیه شهر رانده شده و تا ابد در واقع به عنوان ابژه های اقتصاد مقیاس شهری و منبـع رفتارهـای گفتمان گشتل تکنولوژی و فضای جغرافیایی تبدیل می شوند٦ این بازندگان در واقع کسانی هستند که از سرعت تحولات گشتل عقب مانده اند."