چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی ایجاد روششناسی آلترناتیو در علوم اجتماعی با استفاده از رهیافت کیفی نظریۀ زمینهای و اجرای کارگاههای گروه متمرکز و مصاحبۀ نیمهساختارمند با استادان متخصص در روششناسی علوم اجتماعی است. روش پژوهش، کیفی و رویکرد، نظریة زمینهای است که در سال 93-1392، کارگاههای گروه متمرکز و مصاحبۀ نیمهساختارمند با مشارکت استادان متخصص در روششناسی در چند گروه انجام گرفت. ضرورت استفاده از روش کیفی در این پژوهش، شناخت عوامل زمینهای است. تحلیل دادههای پژوهش و مدل نظری، بیانگر این است که شرایط علی و ساختاری تکثر فرهنگی و روششناسی، سردرگمی در انتخاب نوع روششناسی و ناقص بودن هر یک از روششناسیهای موجود در علوم اجتماعی، به راهبردهای ترکیب متفاوت روش کمی و کیفی و برقراری تعامل بین روششناسیهای موجود منجر میشود که تحت تأثیر شرایط مداخلهگری مانند تأثیر متقابل موضوع و روش بر یکدیگر و نگریستن به هر چیز در بستر خودش، به شکلگیری روششناسی آلترناتیو منجر میشود. در این مقاله الگوی روششناسی آلترناتیو در علوم اجتماعی ارائه میشود.
Objective
The purpose of present study is to survive how creation alternative methodology in social sciences by using of qualitative approach of grounded theory and implementation of focus group workshops and semi-structured interviews with expert professors in social science methodology.
Method
method of present research is qualitative approach grounded theory that in the years 1393-1392, focus group workshops and semi-structured interviews with participation of expert professors in methodology, was carried out in several groups. Necessity using of qualitative method in this research is, recognition of background factors
Results
analyzing data of research and theoretical model suggests that causal and structural conditions of cultural and methodological diversity, confusion in the choice of methodology and the lack of any existing methodologies in the social sciences, Lead to different strategies for combining qualitative and quantitative methods and establish interaction between existing methodologies that affected by confounding conditions like as Interaction between subject and method and looking at everything in its context, Lead to establish alternative and native methodologies.
Conclusion
on the one hand the creation alternative and native methodology, Led to the refinement of Western theories for compatibility with values and social realities in Iran. On the other hand provide condition for produce theory, do research to solve problems and Elimination of Native needs and or development of human knowledge. So, in this article model of alternative and native methodology in the social sciences will be present
خلاصه ماشینی:
تحلیل داده های پژوهش و مدل نظری، بیانگر این است که شرایط علی و ساختاری تکثر فرهنگی و روش شناسی، سردرگمی در انتخاب نوع روش شناسی و ناقص بودن هر یک از روش شناسیهای موجود در علوم اجتماعی، به راهبردهای ترکیب متفاوت روش کمی و کیفی و برقراری تعامل بین روش شناسیهای موجود منجر میشود که تحت تأثیر شرایط مداخله گری مانند تأثیر متقابل موضوع و روش بر یکدیگر و نگریستن به هر چیز در بستر خودش ، به شکل گیری روش شناسی آلترناتیو منجر میشود.
روش شناسی انتقادی و پوزیتیویستی می توانند توجه به دانش عامه را از روش شناسی تفسیری بگیرند و ویژگی خود را که تأکید صرف بر دانش دانشمندان متخصص است ، تعدیل کنند؛ همچنین از این طریق نظریه هایی را ارائه دهند که کمتر انتزاعی و منطبق با واقعیت های اجتماعی باشند، زیرا دانش عامه تا حدود زیادی واقعیت های جامعه را در درون خود دارد.
روش شناسی پوزیتیویستی نیز می تواند ویژگی توجه به موارد خاص و استثنایی را که پیش بینی و تعمیم را به هم می زند، از روش شناسی انتقادی و تفسیری بگیرد و از این طریق در ویژگی پیش بینی افراطی خود را که به دنبال قوانین لایتغیر در علوم اجتماعی است ، جرح و تعدیل ایجاد کند و پیش بینی های محتاطانه تری انجام دهد.