چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر یک دوره آموزش مهارتهای پایۀ شنا بر مهارتهای حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی 7 تا 11 سال بود. بدین منظور 20 کودک اوتیسمی با میانگین ± انحراف استاندارد سن 05/1±3/10 سال و شاخص تودۀ بدن 76/1±9/18 کیلوگرم بر متر مربع بهصورت تصادفی به دو گروه دهنفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ تمرینی شامل گرم کردن با حرکات کششی، آموزش و تمرین استاندارد شنا و حرکات توپی در خارج و داخل آب به مدت شش هفته در گروه تجربی اجرا شد. گروه کنترل نیز به فعالیتهای معمول میپرداختند. در آغاز و پایان پژوهش از هر دو گروه آزمون بهرۀ حرکتی درشت اولریخ 2 بهعمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد، برنامۀ تمرینی منتخب بر بهبود هر سه گروه مهارتهای دستکاری (40 درصد)، مهارتهای جابهجایی (31 درصد) و پایه (35 درصد) تأثیر معناداری داشته است (05/0P
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس ، احتمالا تمرینات بدنی بتواند مزایای جسمی ، روانی و رفتاری برای این قبیل کودکان به همراه داشته باشد، به همین سبب محقق در پی پاسخ به این پرسش است که آیا مداخله و انجام فعالیت های پایة شنا بر مهارت های پایة کودکان اوتیسم مؤثر است یا خیر؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش نیمه تجربی است که با هدف کلی بررسی تأثیر یک دوره آموزش مهارت های پایة شنا بر مهارت های حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی ٧ تا ١١ سال ، در دو گروه 1 .
اغلب عوامل مختلفی می تواند در نتایج تحقیق تأثیرگذار باشد و نتایج را قوی تر یا ضعیف تر از حد گزارش شده ترسیم کند که از عمده ترین آنها می توان به عدم کنترل دقیق میزان انگیزه و رغبت و ١٨٢ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ خستگی در اجرای آزمون ، عدم کنترل دقیق میزان بالیدگی ، توانایی جسمانی و سطح فعالیت جسمانی آزمودنی ها و نیز ویژگی های وراثتی ، تفاوت های فردی و خصوصیات رفتاری فرد و والدین آنها اشاره کرد.
در نهایت در راستای توصیة سازمان سلامت جهانی ١ در سال ٢٠١٠ در مورد کودکان دچار اختلال و بدون اختلال ، برای پیشگیری از خطرهای ناشی از بی تحرکی و حداقل بهره مندی از مزایای فعالیت جسمانی ، حداقل ٦٠ دقیقه در روز فعالیت جسمانی متوسط تا شدید توصیه شده است (٢٤)، برنامة تمرین پژوهش حاضر را به منظور بهبود عملکرد و مهارت های پایة کودکان اوتیسمی و دارای اختلالات یادگیری توصیه می کنیم ."