چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرین توجه درونی و بیرونی با و بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و جامعۀ آماری متشکل از ورزشکاران پسر بود. نمونه شامل 60 نفر بود که داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. افراد پس از اجرای پیشآزمون تصادفی در پنج گروه دوازده نفری قرار گرفتند: گروه توجه درونی با موسیقی، توجه بیرونی با موسیقی، توجه درونی بدون موسیقی، توجه بیرونی بدون موسیقی و گروه کنترل. تحقیق در سه مرحله اجرا شد؛ پیشآزمون، اجرای پروتکل تمرینی در مدت سه روز (در این مرحله برای گروههای با موسیقی بههمراه دستورالعملهای توجهی، موسیقی انگیزشی از طریق دستگاه صوتی پخش میشد) و مرحلۀ سوم پسآزمون. با توجه به طرح پژوهش، درصورتیکه موسیقی اثر معناداری بر اجرا پس از اعمال متغیرها نشان میداد، دادهها در مرحلۀ چهارم تجزیهوتحلیل میشد. آزمون آماری آنوا پس از مرحلۀ سوم، بین گروهها اختلاف معناداری نشان نداد. بهعبارت دیگر، تمرین توجه با استفاده از راهبردهای درونی و بیرونی، با و بدون موسیقی بر قابلیت انجام تکلیف تعادلی پویا تأثیری ندارد. سطح معناداری 5/0= α در نظر گرفته شد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین به منظور تبیین تأثیر موسیقی بر عملکرد و یادگیری که در نظریات مختلف ارائه شده ، طرح این تحقیق شکل گرفت تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا موسیقی انگیزشی می تواند در کنار رویکردهای توجهی عاملی برای ایجاد و تداخل در تکلیف تعادل باشد؟ روش تحقیق براساس تحقیقات و دسته بندی های کاراجورجیس ، موسیقی انگیزاننده معمولا دارای ضرباهنگ بیشتر از ١٢٠ bpm١، ملودی های جذاب ، اشعار امیدبخش ، تحریک کننده و وابسته به کوشیدن ورزشی و یک ساختار متعالی همراه با روشی هارمونیک است (٢٤).
نتایج نشان داد که بین گروه های مختلف تحقیق اختلاف معناداری وجود ندارد و تمرین با استفاده از راهبردهای توجه بیرونی و درونی با و بدون موسیقی بر قابلیت انجام تکلیف تعادلی پویا تأثیری ندارد.
مقایسة امتیاز نمره های انحراف در گروه های مختلف بحث و نتیجه گیری در این پژوهش اثر تمرین توجه درونی و بیرونی با و بدون موسیقی انگیزشی در اجرای تکلیف تعادلی پویا بررسی شد.
بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا 339 تعیین تأثیر موسیقی بر عملکرد و یادگیری ، در بیماران خاص ، خلف بیگی (١٣٨٥) و در مورد کودکان دچار اختلال نارسایی توجه بیش فعالی ، کریمی (١٣٩٠)، پژوهش های مختلفی ارائه کرده و نشان داده اند تمرینات همراه با موسیقی می تواند تأثیر معناداری بر عملکرد این گروه های تجربی داشته باشد."