چکیده:
تمایل به کارآفرینی یکی از پیششرطهای اصلی توسعة کارآفرینی محسوب میشود و متأثر از عوامل گوناگون روانشناختی است. برایناساس، هدف مطالعة حاضر بررسی رابطة سبکهای حل مسئله بهعنوان یکی از متغیرهای مهم روانشناختی با تمایل به کارآفرینی است. این تحقیق برحسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بهلحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق، دانشجویان دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 1392-1393 هستند (3000N= ). حجم نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر انتخاب شد و نمونة موردنظر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازهگیری بر پایة نظر تعدادی از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد. پایایی پرسشنامههای سبکهای حل مسئله و تمایل به کارآفرینی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 74/0 و 83/0 بهدست آمد. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بیشتر پاسخگویان مورد مطالعه از نظر میزان تمایل به کارآفرینی در سطح تقریبا مطلوبی قرار دارند. همچنین، یافتههای تحقیق نشان دادند سبکهای حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان رابطة معنیداری با هم دارند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد سبکهای حل مسئلة خلاقیت، اعتماد، گرایش و درماندگی میتوانند 33 درصد از تغییرات تمایل به کارآفرینی دانشجویان را تبیین کنند.
Entrepreneurship willingness that is one of the main preconditions of entrepreneurship behavior is influenced by Psychological factors. Accordingly، the main purpose of this study was to investigate relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students، in University of Zabol. The statistical population consisted of 3000 Agricultural and Natural Resources students in 2013-2014 academic year from that، 210 students were randomly selected. Data were gathered through questionnaire. The research instrument was given to the academic staff of the department of agricultural extension and education، University of Zabol to test its content validity. Cronbach alpha was calculated to measure reliability of items of instrument (α = 0.74 - 0.83). The results showed that entrepreneurship willingness level of the most respondents was relatively favorable. Results showed that there were a significant relationship between problem solving styles and entrepreneurship willingness among Agricultural and Natural Resource students. The regression analysis showed that problem solving styles explain 33% of variance in predicting entrepreneurship willingness.
خلاصه ماشینی:
تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد سبک های حل مسئلۀ خلاقیت ، اعتماد، گرایش و درماندگی میتوانند ٣٣ درصد از تغییرات تمایل به کارآفرینی دانشجویان را تبیین کنند.
علاوه براین ، بیکاری حدود ٢٥ تا ٥٢ درصدی فارغ التحصیلان کشاورزی و منابع طبیعی نیز موجب بیاستفاده باقیماندن سرمایه گذاریهای انجام گرفته برای تربیت نیروی انسانی ماهر در این زمینه شده است (شریف زاده و زمانی، ١٣٨٥: ١٠٧)؛ به این دلیل صاحب نظران ، توسعۀ کارآفرینی را راهکاری اثربخش برای حل این معضلات میدانند (قاسمی و همکاران ، ١٣٨٨: ٧١؛ بادسار و همکاران ، ١٣٩٣: ٤٠٨).
با توجه به اهمیت این موضوع ، اهتمام پژوهش حاضر از یک سو شناسایی میزان تمایل به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی و از سوی دیگر بررسی رابطۀ آن با سبک های حل مسئلۀ افراد است .
تمایل به کارآفرینی و سبک های حل مسئله یک کارآفرین برای برعهده گرفتن کسب و کار دارای ریسک با مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری روبه رو میشود که نیاز دارد راه حلی برای همۀ آن ها ارائه کند ( ;٢٠٠٨ ,Samli ٨١).
چارچوب مفهومی تحقیق براساس مدل مفهومی پژوهش ، فرضیۀ اصلی تحقیق این بود: سبک های حل مسئله و تمایل به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل رابطۀ معنیداری با هم دارند.
٠١ درصد در این تحقیق ، از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام برای بررسی تأثیر سبک های حل مسئله بر متغیر وابستۀ میزان تمایل به کارآفرینی دانشجویان استفاده شد.