چکیده:
وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد و بالندگی آن میشود. اخلاقی بودن استاد در حرفهاش حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش است. اخلاق و تدریس بهطور ذاتی همسو و درهمتنیده میباشند. استاد مهمترین و اساسیترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر دانشگاه میباشد. در این تحقیق به تعیین میزان تاثیر هر یک از مولفههای اخلاقی در تدریس اساتید، از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 23 دانشجوی مونث ترم دوم مقطع کارشناسی در رشتهی جغرافیا از دانشگاه کوثر بجنورد که از معدل بالای 5/16 در ترم اول برخوردار بودند انجام شد. طی پرسشنامهای (بر اساس نتایج کار بهدست آمده از تحقیق مطلبی فرد و همکاران، 1390) دانشجویان به میزان تاثیر هر یک از هشت مولفهی اساسی در تدریس اخلاقی اساتید با 22 زیر مقوله در مقیاس لیکرت 5 درجهای پاسخ دادند. این مولفهها کارآمدی آموزشی، کارآمدی در ارائهی محتوا، تعامل حرفهای، توجه به رشد همهجانبهی دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحث مناسب در کلاس، احترام به کلاس و ارزشیابی درست را شامل میشد. نتایج نشان داد که کارآمدی آموزشی و ارزشیابی درست بهعنوان شاخصههای بااهمیتتری در تدریس اخلاقی اساتید ایفای نقش مینمایند و نسبت به سایر مولفهها از میزان تاثیر بیشتری برخوردار هستند. اساتیدی که خود را ملزم به رعایت تدریس اخلاقی میدانند بهنحو بارزتری از روشها و راهکارهای آموزشی آگاه هستند و ارزشیابی مناسب و عادلانهای انجام میدهند. توجه به انتخاب اساتید با کارآمدی آموزشی بالا و آگاه به اررزشیابی درست در نظام آموزش عالی شایان توجه میباشد.
Considering ethics in higher education could lead to subsequent growth and development. Growing ethics in the teachers could be resulted from knowledge، will، ability، and attitude. Teaching and ethics are inherently interwoven. teacher is the most important factor in achieving educational goals in any academic institution، the present research has been conducted with the aim of determining the role and effects of ethical codes on the university teachers' teaching from the students’ viewpoint. This descriptive cross-sectional study included 33 female bachelor students who studied geography in Kowsar University، Bojnord. Students answered to a questionnaire made on the basis of the study conducted by Motalebifard and his colleagues regarding the effects of eight basic factors and 33 subcategories in university teachers' ethical teaching. The questionnaire was designed on a five-degree Likert scale and measured "educational capability"، "content capability"، "professional interaction"، "paying attention to aspects of development in students"، "respecting colleagues"، "good class atmosphere"، "respecting the class" and "proper evaluation". The results of this study revealed that، comparing to other factors، "educational capability" and "proper evaluation" are the most effective factors in ethical teaching and teachers who are committed to the ethical codes in their teaching have higher awareness regarding the teaching methods and approaches and make proper evaluations. This means that choosing the teachers with higher educational capabilities who are informed about assessment make should be one of the main concerns in the system of higher education.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان تأثير مؤلفه هاي اخلاقي در تدريس اساتيد از ديدگاه دانشجويان دانشگاه کوثر بجنورد The Effects of Ethical Codes in Teaching of University Teachers تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٣/٦/١١، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٣/٨/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٣/١١/١٥ دکتر محبوبه عارفي ١، اعظم شريفي ٢ Dr. Mahboubeh Arefi- Azam Sharifi Abstract: Considering ethics in higher education could چکيده : وجود اخلاق در آموزش عالي باعث رشد و بالندگي آن lead to subsequent growth and development.
از معدود تحقيقات انجام شده در موضوع اخلاق در آموزش و تدريس ميتوان به پژوهش هايي تحت عناوين بررسي و شناسايي نشانگرهاي حرفه اي و اخلاقي در آموزش و تدريس از نقطه نظر دانشجويان کارشناسي ارشد (مطلبيفرد و همکاران ،١٣٩٠)، بررسي وضعيت رعايت اخلاق آموزشي توسط اعضاي علمي (آراسته و همکاران ، ١٣٨٩)، جايگاه اخلاق حرفه اي در تدريس (اله ويسي، ١٣٩٠)، بررسي مباني اخلاق حرفه اي معلمان (گودرزي،١٣٨٨)، ويژگيهاي يک استاد خوب از ديدگاه دانشجويان (وهابي١٣٩٣؛ مظلومي محمودآباد و همکاران ١٣٨٩؛ عابديني و همکاران ١٣٨٩و فلاح تفتي،١٣٨٩)، ويژگيهاي يک استاد توانمند از ديدگاه اساتيد (والي و همکاران ،١٣٩٣)، ديدگاه هاي اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بوشهر در مورد ويژگيهاي يک استاد 34 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ خوب (گشمرد و همکاران ، ١٣٩٠) و بررسي مؤلفه هاي اخلاقي تدريس (موراي و همکاران ، ١٩٩٦) اشاره نمود.