چکیده:
هدف از نگارش این مقاله بازاندیشی در برنامه درسی آموزش عالی بر مبنای کارپوشههای حرفهای و هیورستیکهای استادان دانشگاه در برنامه درسی است. بنابراین، کارپوشههای بیست تن از استادان برجستهی دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بررسی از پدیدارشناسی توصیفی برای شناسایی نحوهی مواجههی این استادان با برنامه درسی آموزش عالی استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبهی غیر ساختاریافته بهرهگیری شده و دادهها با استفاده از نرمافزار NVIVO تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان داد استادان مورد بررسی از هیورستیکهایی در برنامه درسی آموزش عالی استفاده میکنند که میتوانند سازگار با برنامه درسی در سایر موسسات آموزش عالی باشند.
The main purpose of this article is reviewing the higher education curriculum based on professors’ professional portfolios and their heuristics. Therefore، the portfolios of 02 distinguished faculty members of Mashhad Ferdowsi University were analyzed for this purpose. In this study the descriptive phenomenology was employed to evaluate how the participants encountered the higher education curriculum. For gathering the data the researchers conducted unstructured interviews with the participants. In this paper the software package QSR-NVIVO was used to analyze the qualitative data. The results indicated that the participants used heuristics in curriculum development which can be adapted for use in other aspects of higher education as well.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- ويژگيهاي جمعيت شناختي پژوهيدگان نام نام گروه مرتبه ي علمي رشته ي تحصيلي تخصصي جنسيت دانشکده دکتر امين عليزاده آبياري استاد منابع آب مرد کشاورزي دکتر ابوالقاسم بزرگ آمار استاد آمار اجتماعي مرد علوم رياضي نيا دکترسيدحسن علم رياضي استاد آموزش رياضي مرد علوم رياضي الهدايي کاربردي دکتر بهنام معتکف مهندسي استاد مکانيک مرد مهندسي ايماني مکانيک دکتر ناصر تجبر فيزيک استاد فيزيک حالت جامد مرد علوم پايه دکتر حبيب رجبي برق استاد برق مرد مهندسي مشهدي دکتر رحمت الله کتابداري استاد کتابداري مرد علوم تربيتي فتاحي دکتر غلام حسين شيمي استاد شيمي تجزيه مرد علوم پايه رونقي دکتر شمس الدين مديريت استاد مديريت مرد علوم اداري و ناظمي اقتصاد دکتر علي حائريان متالوژي استاد مهندسي متالوژي مرد مهندسي اردکاني دکتر علي مقيمي زيست شناسي دانشيار فيزيولوژي مرد علوم پايه دکتر عليرضا کوچکي زراعت استاد بوم شناسي زراعي مرد کشاورزي دکتر مجيد ميرزا رياضي محض استاد رياضي محض مرد علوم رياضي وزيري دکتر محسن کاهاني مهندسي استاد نرم افزار مرد مهندسي کامپيوتر دکتر محمد حسن زمين شناسي استاد زمين شناسي اقتصادي مرد علوم پايه کريم پور دکتر محمد صال رياضي محض استاد رياضي محض مرد علوم رياضي مصلحيان دکتر سعيد مرتضوي مديريت استاد مديريت مرد علوم اداري و اقتصاد دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ دکتر مهدي مشکوه علوم انساني استاد زبان شناسي مرد ادبيات و الديني علوم انساني دکتر ناصر رضا آمار استاد آمار مرد علوم رياضي ارقامي دکتر هما زنجاني علوم اجتماعي دانشيار جامعه شناسي زن زاده مصاحبه ها حول محورهاي اساسي تاريخچه ي زندگي استاد، تجربه زيسته ي استاد تحت عنوان معلم ، تأمل هاي استاد در معنا و راه حل هاي ويژه اي که براي حل مسائل برنامه درسي انديشيده ، انجام شده است .