چکیده:
هدف: هدف از این مقاله، شناسایی و شبکهبندی مؤلفههای ساختاری دانشگاه کارآفرین با رویکردی میانرشتهای بود. دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که سه وظیفه مهم حفاظت از دانش بشری و انتشار آن، پژوهش و بسترسازی برای نقشآفرینی دانشگاه در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی را در محیط متلاطم خود بر عهده دارد. روش: این پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. پژوهشگران پس از انجام مطالعات کتابخانهای، با استفاده از روششناسی دلفی در سه دور به شناسایی ابعاد ساختاری مؤثر بر ساختار دانشگاه کارآفرین پرداختند. انتخاب خبرگان گزینشی و با ترکیب 10 خبرۀ کاملا دانشگاهی، سه خبرۀ کاملا عملیاتی و شش خبرۀ دانشگاهی- عملیاتی همراه بود. سپس با استفاده از روش تحلیل شبکه که از مهمترین روشهای اولویتبندی گزینههای وابسته به یکدیگر است، به رتبهبندی مؤلفهها پرداخته شد. یافتهها: ابعاد ساختاری شناسایی شده پس از اجرای دلفی و رتبهبندی تحلیل شبکهای به ترتیب عبارت بودند از: استقلال، ترکیب، حرفهایگرایی، پیچیدگی، تمرکز و رسمیت. نتیجهگیری: به منظور تحقق دانشگاه کارآفرین، میبایست تغییرات ساختاری گسترده در نظام آموزش عالی به ویژه در ابعاد استقلال، ترکیب و حرفهایگرایی صورت گیرد؛ زیرا محیط ساختاری دانشگاه کارآفرین باید مشوق فضای خلاقیت و همافزایی باشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٦: عوامل ساختاری مؤثر بر ساختار دانشگاه کارآفرین ردیف عامل مؤلفه 1 تمرکز میزان مشارکت مدیریت عالی در جمع آوری دادهها 2 میزان مشارکت مدیریت عالی در تفسیر دادهها 3 میزان مشارکت مدیریت عالی در اجرای تصمیمات 4 5 اختیار در تصمیم سازی (تدوین برنامه و چگونگی عملکرد واحدها) اختیار در تصمیم گیری(قانون گذاری ) استقلال 6 اختیار در اجرا (استخدام و اخراج، پاداش و تنبیه ، خرید، حل مسائل استثنایی، 7 خود نظارتی 8 تعداد مشاغل دارای شرح شغل 9 نظارت دقیق بر رعایت استانداردهای پیش بینی شده 10 حد مجاز عدول کارکنان از استانداردها 11 رست میزان دستورالعمل ها و یا رویه های مکتوب 12 میزان وضوح ارتباطات درون سازمانی واحدها برون سپاری، جانشین پروری ) می 13 مکتوب بودن شرح شغل ها 14 مکتوب نمودن رویه ها و دستورالعمل های خاص برای شرایط خاص 15 میزان ثبت و ضبط اسناد و مدارک سازمانی 16 پیش بینی کردن دستور العمل های کاری توسط کارکنان 17 میزان رعایت سلسه مراتب سازمانی 18 داشتن مدیران کارآمد و توانمند 19 عزل ونصب مسئولین بر اساس ضوابط و شایستگی حرفه ایگرایی 20 فرصت ارتقا در موقعیتهای سازمانی 21 طراحی مناسب نظام جذب اعضاء هیأت علمی ."