چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی انجام شده است . این پژوهش از نوع توصیفی و از نظر روش پژوهشی پیمایشی است . روش جمع آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه و نمونه گیری، از نوع تصادفی طبقه ای بود که متناسب با حجم هر طبقه ، ٢٠٣ نفر از کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها، همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری (SPSS)-LISREL( ) است . نتایج تحلیل الگویابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را با داده ها، مورد حمایت قرار دادند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم مسئولیت پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (٠.٢١) در سطح ٠.٠٥ مثبت و معنیدار است ، همچنین اثر مستقیم سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی (٠.٥٩) در سطح ٠.٠٠١ مثبت و معنیدار است . در نتیجه از عوامل موثری که هر سازمان در راستای تعهد سازمانی کارکنان باید مد نظر قرار دهد، مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی است . در این بین ایجاد شبکه ها و مجاری ارتباطی و زمینه سازی بستری که منجر به افزایش مسئولیت پذیری کارکنان شود میتواند در افزایش تعهد سازمانی کارکنان موثر واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی Evaluation Studies &Journal of Educational Measurement سال پنجم ، شمارة ١٠، تابستان ١٣٩٤، صص ١٣٢-١٠٩ Vol. 5, No. 10, Summer 2015 تأثیر سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه ) ** *** **** * دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان ** دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان *** دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول yahoo.
بر پایه پژوهشی که میان دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان صورت گرفت ، مشخص شد بین ابعاد تعهد سازمانی (وابستگی سازمانی، وابستگی حرفه ای، مشارکت شغلی و پایبندی به ارزش های کار) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (طراویان ، ١٣٨٥).
بر این اساس دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان نماد آموزش عالی، باید سنجش و ارتقای سرمایه های اجتماعی کارکنان خود را در قالب برنامه های منسجم و عملیاتی برای همۀ واحدهای خود تعریف و هدف گذاری کند و برای پذیرش حاکمیت و استانداردهای مسئولیت پذیری اجتماعی اهتمام ورزد، چرا که در سازمان های خدماتی مثل دانشگاه ها، کارکنان معرف سازمان (دانشگاه ) هستند و نگرش و رفتارهای آنها در کیفیت خدمات و رضایت مشتری تأثیرگذار است و دانشگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست و بی شک برای رسیدن به چشم انداز و اهدف بلند مدت خود به کارکنانی نیاز دارد که فراتر از ملزومات تعیین شده به نقش سازمانی خود عمل کنند و مشارکت و حضوری فعال در رویدادها و فرایندهای سازمان داشته باشند."