چکیده:
مخالفان شیعه ، شبهات و اشکالات بسیاری درباره آیه ولایت (مائده : ٥٥) مطرح کردند. یکی از این شبهات ، شبهه چهارم فخررازی ذیل آیه ولایت است . فخررازی با توجه به سیاق ، ادعا می کند که چون آیه پیشین (مائده : ٥٤) درباره ابوبکر بوده و از قوی ترین دلایل بر صحت امامت و خلافت اوست ، پس آیه بعد ـ یعنی آیه ولایت ـ نمی تواند درباره علی ع باشد، چراکه در غیر این صورت تناقض لازم می آید؛ به همین دلیل ، استدلال شیعیان به آیه ولایت برای اثبات امامت علی ع نادرست است . اما از دیدگاه مفسران و متکلمان شیعه ، آیه مورد نظر فخررازی (مائده : ٥٤) به هیچ وجه بر امامت و خلافت ابوبکر دلالت ندارد، بلکه اساسا این آیه در رابطه با ابوبکر نیست و روایات مورد ادعای وی نیز سندا و دلالتا مخدوش و نامعتبرند. در این نوشتار مدعای فخررازی پس از تبیین کامل ، در قالب بحث تطبیقی ارزیابی گردیده و نشان داده خواهد شد که میان این دو آیه ، هماهنگی و هم سویی کاملی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"٢ـ٢ـ٢ـ بررسی فراز «یحبهم و یحبونه » چنان که بیان شد، استناد فخررازی به این فراز و فرازهای بعدی ، متوقف بر اثبات این موضوع بود که مراد از این آیه ، ابوبکر باشد (فلما ثبت أن المراد بهذه الآیة هو أبوبکر ثبت أن قوله یحبهم و یحبونه وصف لأبی بکر)، اما با اثبات عدم ارتباط آیه با ابوبکر، که پیش تر ذکر شد، استناد اهل سنت (به خصوص فخررازی ) به این فراز و فرازهای بعدی برای اثبات مدعای خود که همان خلافت باشد، کاملا نادرست و غیر قابل قبول است ؛ علاوه بر این ، به هیچ وجه نمی توان این وصف و دیگر اوصاف والای موجود در آیه را بر ابوبکر و اصحابش تطبیق داد.
بررسی فراز «اذلة علی المؤمنین أعزة علی الکافرین » درباره این فراز از آیه شریفه نیز باید گفت ، از آن جا که استناد اهل سنت به این فراز و فرازهای بعدی ، متوقف بر اثبات این موضوع بود که مراد از این آیه ابوبکر باشد، با اثبات عدم ارتباط آیه با ابوبکر، استناد اهل سنت (به خصوص فخررازی ) به این فراز و فرازهای بعدی برای اثبات مدعای خود، که همان موضوع خلافت باشد، کاملا نادرست و غیر قابل قبول است ؛ علاوه بر این ، هرگز نمی توان این اوصاف را بر ابوبکر و اصحابش تطبیق داد.
٢ـ٢ـ٤ـ بررسی فراز «یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم » علاوه بر آنچه درباره فرازهای پیشین گفته شد (مبنی بر این که با اثبات عدم ارتباط آیه با ابوبکر، استناد اهل سنت ، به خصوص فخررازی به این فرازها برای اثبات مدعای خود که همان خلافت باشد، کاملا نادرست و غیر قابل قبول است )، عدم تطبیق این فراز بر ابوبکر واضح تر از موارد پیشین است ."