چکیده:
هدف این تحقیق بررسی و مقایسه اثر بخشی فعالیت های حامیان مالی باشگاه های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعه پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور سازی تشکیل می دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول برای هواداران استقلال 216 نفر، تراکتور سازی 245 نفر و پرسپولیس 291 نفر محاسبه شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه قصد خرید محصولات حامیان مالی اسمیت بود. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از 6 تن از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای 30 پرسشنامه محاسبه شد و 73/0 بدست آمد. بعد از جمع آوری ، 751پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از شاخص های کجی و کشیدگی استفاده شد. در قسمت توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و در قسمت استنباطی از آزمون t تک نمونه ای برای سنجش اثر بخشی فعالیت های حمایت مالی و جهت مقایسه اثر بخشی فعالیت های حمایت مالی در بین تیم های منتخب از آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج آزمون t نتایج نشان دهنده اثر بخش بودن فعالیت های حمایت مالی در هر یک از تیم های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد اثربخشی فعالیت های حمایت مالی در بین تیم های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تفاوت معنا دار دارد. به مدیران باشگاه ها پیشنهاد می شود عوامل موثر بر افزایش حضور هواداران را تقویت کنند و نتایج تحقیقات مبنی بر اثر بخشی فعالیت های حمایت مالی را به اطلاع حامیان مالی و دیگر شرکت های علاقه مند به حمایت مالی ورزشی برسانند.
The aim of this study was to evaluate and compare the effectiveness of sport sponsorship among selected teams of football premier league of Iran. Population of this study consisted of fans of three teams (Esteghlal، Persepolis and Tractor) in football premier league. Since the population was unlimited، sample size was determined by a formula as 216 subjects for Esteghlal team، 245 subjects for Tractor and 291 subjects for Persepolis. Smith’s questionnaire was used to collect the data. Its validity was approved by six sport managers and its reliability by chronbach’s alpha coefficient (α=0.73). In sum، 751 questionnaires were returned and analyzed. Skewness and kurtosis of data showed that data distribution was normal. Data were analyzed by descriptive (mean and standard deviation) and inferential (one sample t test to examine the effectiveness of financial sponsorship، ANOVA to compare the effectiveness of financial sponsorship in the selected teams and Scheffe post hoc test) statistics. Results showed that sport sponsorship was effective in the selected teams. There was a significant different in the effectiveness of financial sponsorship among the selected teams. Club managers are recommended to improve those effective factors that increase fans’ attendance and to inform other financial sponsors and those companies interested in sport financial sponsorship about the results of the researches on the effectiveness of financial sponsorship.