چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت رویداد، کیفیت خدمات و هویت تیمی بر رضایتمندی تماشاگران فوتبال بود. روش تحقیق همبستگی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. بدین منظور 353 نفر از تماشاگران بالای 18 سال شهرآورد استقلال و پرسپولیس از سری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چهار پرسشنامه کیفیت رویداد ژانگ و همکاران (1997)، کیفیت خدمات واکفیلد و همکاران (1996)، هویت تیمی تریل و جیمز (2001) و رضایتمندی کلی الیور (1980) بودند که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید متخصص تایید و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب (72/0، 77/0، 96/0، 76/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین متغیرهای تحقیق با رضایتمندی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (01/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد هویت تیمی پیش بینی کننده قوی تری برای رضایتمندی تماشاگران می باشد. مدیران باشگاه ها و مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال می توانند با در نظر گرفتن استراتژی برای افزایش حضور تماشاگران از طریق افزایش احتمال یک تجربه مثبت در تماشاگران فعالیت هایی را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند. همچنین به هویت تیمی به عنوان اصلی ترین عامل بر رضایت تماشاگران بیشتر توجه نمایند.
The aim of this study was to investigate the role of event quality، service quality and team identification in the satisfaction of football spectators. Research method of this study was correlation، survey and field. The population of this study consisted of all spectators of Esteghlal-Persepolis derby in football premier league of Iran. Since the population size of the study was over than 70000 people، based on Morgan scale the sample size was determined as 353 individuals (age>18 yr) by stratified random sampling method. To collect the data، four questionnaires of event quality of Zhang et al. (1997)، service quality of Wakefield et al. (1996)، team identification of Trail and James (2001) and satisfaction of Oliver (1980) were used. Face and content validity of the questionnaires was determined by eight sport management professors and their reliability by Cronbach’s alpha coefficient (0.72، 0.77، 0.96، 0.76 respectively). To analyze data، Pearson correlation coefficient and regression was used. Results showed a positive and significant relationship between research variables and satisfaction (p<0.01). Furthermore regression result showed that team identification was a stronger predictor of spectators’ satisfaction. Considering strategies to increase the attendance of spectators through increasing their positive experiences، club managers and authorities of football premier league organization can consider activities in their long-term plans. Furthermore، they should pay more attention to the team identification as the most important factor of spectators’ satisfaction.