چکیده:
میــزان رغبت و انگیزه دانشــجویان در انجــام برنامه های متعدد نهادهای دانشــجویی ، از عمده ترین پارامترها در گســترش کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی این نهادهای فرهنگی دانشــجویی است و در مطلوبیت برنامه ها و گســترة تاثیرات آن نقشی بارز دارد. ایجاد انگیزه و پویایی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشــجویان و به تبع آن ، مشارکت دانشجویان در ایــن برنامه ها، زمینــه تعالی فرهنگی و کارکرد بهتر در محیط هــای فرهنگی و اجتماعی دانشــجویان را فراهم می ســازد. در این مقاله مهم ترین عواملی که به انگیزه بخشی و پویایی بیشتر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویی و نهادهای فرهنگی دانشجویان می انجامد، 42مطالعه و بررســی شده اند. این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای ، با نگاهی راهبردی و تجربه گرا و با هدف ایجاد پویایی در نهادهای دانشــجویی و ارتقای سطح کمــی و کیفی فعالیت های آنان ، عوامل و موضوعات اصلی بــرای ایجاد انگیزه و پویایی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را در موارد ذیل بررسی کرده است : نیازسنجی و ظرفیت ســازی متناسب با علایق دانشجو؛ برگزاری دوره های آموزشی مهارت آموزی ؛ استفاده از ابزار نوین ارتباطی فضای مجازی ؛ نگاه توسعه محور و تعهدآمیز دانشگاه نسبت به نهادهای دانشجویی ؛ خلاقیت و نوآوری فرهنگی در کنار کارآفرینی ؛ توسعه مشارکت و گروه های فعال دانشجویی ؛ برنامه ریزی منسجم فرهنگی توام با ایجاد آرشیو تجارب کاری
خلاصه ماشینی:
"ناوری و نوع رویکرد برنامه ها، نف ـش ی اساسی در شـکل گپری فضای فرهنگی دانشگاه ها و پویایی این محپط ها خواهد داشت و گاه مم ن ک اسـت به دلپل تأثپر من ی ف فضای حاکم بر دانشـگاه - که می توانسـت در جهت تسهپل / امور و بهپنه سـاژی فرایند اداری فعالپت های نهادهای دانشـچویی فرار گپرد- اثرگذاری نامطلوبی را در مپژان رغپت و انگپژه فرهنگی دانشـچویان داشـئه باشـد.
علاوه بر تسهپل فرایند کاری و به حدافل رساندن بروکراسی ، پررنگ تر شدن نفش حمایئی دانشگاه اژ نهادهای دانشچویی و بها دادن به برنامه های آنها اژ طریق ایچاد کمپئه های مشـ ورتی ، کارگروه های مشـ اوره ای و کارشناسی و اتاق فکر فرهنگی ، مسـئله یابی با بهره گپری اژ نظریه پرداژان، اسئادان جامعه شناسی و کارشناسان ژبده و با تچربه در حل مسائل فرهنگی - اجئماعی ، توجه احئرام آمپژ و من وظر کردن مژایای نس ی پ برای اعضا و نهادهای دانشـچویی برتر با عنایت به مپژان مشـ ارکت ، فعالپت و موففپت آنان، باژدید اژ برنامه ها و نمایشـگاه دسئاوردهای کانون ها و انچمن ها به صورت ادواری، همراه با فدردانی اژ همه یا بهئرین ها، در تفویت نشـ اط و پویایی و روند رو به رشد آنان کمک شایانی خواهد کرد.
نهادهای خودجوش دانشـچویی در مچ ومعۀ معاونت فرهنگی و اجئماعی و در همۀ محپط های دانشچویی ، بسرئ مناسپی برای تمرین و توسعۀ مشارکت و انچام فعالپت های جمعی مورد توافق است که این مشارکت می تواند توأم با خلافپت و تولپد فرهنگی باشد و خود، ایچاد انگپژه لاژم برای تداوم و کپفی ساژی مشارکت و پویایی محپط کاری را به وجود آورده، پپش برنده توسـعۀ فرهنگی باشد."