چکیده:
از آنجا که در علوم زمین با پدیدههای بزرگ و کند (گاهی چند میلیون ساله) روبهرو هستیم که در عمل هیچگاه قابل مشاهده نیستند، مدلسازی یکی از اصول جداییناپذیر این علوم بهحساب میآید، بهویژه در تبیین این علم برای دانشآموزان این نیاز بسیار بیشتر بهچشم میآید.خوشبختانه در سالهای اخیر پویانماییهای بسیار زیبایی با استفاده از اینترنت در اختیار دبیران و دانشآموزان قرار گرفته که در درک مفاهیم زمینشناسی بسیار موثرند و امید است همکاران گرامی نهایت استفاده را از آنها داشته باشند.در مقالة حاضر سعی شده است با کمک ابزار ساده و استفاده از حضور دانشآموزان، بعضی از مفاهیم زمینشناسی دبیرستان مدلسازی شوند. امید که این نمونهها مورد استفاده دبیران محترم واقع شوند و در صورتی که مورد توجه قرار گیرند، مدلهای دیگری در مقالات بعدی تقدیم خواهند شد
خلاصه ماشینی:
"ناهنجاری مغناطیسی با استفاده از دو عدد دستمال کاغذی لولهای پهن (که ظاهرا بهعنوان حولة دستی یا دستمال سفره در فروشگاهها عرضه میشوند) که روی دو میلة مجاور هم بهطور افقی قرار میگیرند و به آرامی از دو طرف بهوسیلة دو دانشآموز کشیده میشوند، پشتة اقیانوسی شبیهسازی خواهد شد.
علت تفاوت ضخامت قسمتهای رنگخورده ممکن است تفاوت سرعت حرکت بستر یا مدت زمان ناهنجاری مغناطیسی باشد که هر دو مورد میتوانند به کمک زمان رنگآمیزی یا تغییر در سرعت حرکت دستمالها برای دانشآموزان تشریح شوند (شکل ۱).
ب. ضخامت رسوبات کف بستر اقیانوس در این مرحله در هر طرف سه دانشآموز بهطور همزمان (مثلا با اشارة دبیر) یک عدد دستمال تاخورده را روی دستمال لولهای در حال حرکت میگذارند که به منزلة رسوبگذاری در بستر اقیانوس است.
برای شبیهسازی موج سطحی L، دانشآموزان در یک صف پشت سرهم قرار میگیرند و بهترتیب بالاتنة خود را به چپ و راست حرکت میدهند (شکل ۷)."