چکیده:
تاریخ دریافت : ١٣٩٢.٢.٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢.٥.٢٧ چکیده هدف : هدف بررسی میزان رضایت مندی اعضای هیئت علمی از راهنماها و فیلم آموزشی به هنگام ذخیره آثار در ساعد میباشد. درصورتیکه سامانه استفاده پذیر شود اعضای هیئت علمی با مشکلات کمتری روبرو میشوند و این امر میتواند در کاهش خطاها در هنگام ذخیره تاثیرگذار باشد. روش : این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نوع ارزیابانه ، و از نظر رویکرد، پژوهش پیمایشی با راهبرد قوم نگاری میباشد. در این پژوهش از روش "مقایسه جایگزین نمونه اولیه " بهره گیری شد. جامعه آماری، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی هستند که ١٠ نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شد. یافته ها : رضایت مندی اعضای هیئت علمی با دو مفهوم مفید بودن و کارآمدی ارزیابی شد. آزمون آماری t مستقل برای هر دو فرضیه نشان داد که راهنماها و فیلم های آموزشی توانسته اند نظر اعضای هیئت علمی را نسبت به خود جلب کنند. نتایج نشان داد معیارهایی مانند: در دسترس بودن راهنماها، واضح و قابل درک بودن آن ها و قرار دادن آموزش های مورد نیاز در نقاط مختلف کاربرگه ها و معیارهایی چون وضوح بالای صدا، اضافه کردن متن به فیلم ها، حرکت مکان نما در نقاط در مورد فیلم آموزشی میتواند تا حد زیادی میزان رضایت مندی کاربران در استفاده از سامانه ها را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
"5VAK (Visual- Auditory- Kinesthetic) Learning Model مطالعه اولیه در مورد ساعد نشان داد که این سامانه فاقد راهنماهای مناسب میباشد و در ضمن نتیجه پژوهشی که توسط پریرخ و زاهدی (٢٠١١ ,zahedi &Parirokh ) انجام شد، نشان داد اعضاء هیئت علمی در تکمیل کاربرگه های ساعد با مشکلات زیادی روبرو هستند.
فرضیه های پژوهش ١- استفاده از مدل یادگیری واک برای طراحی راهنماها، میتواند میزان مفید بودن راهنماها را از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به هنگام ذخیره برون دادهای پژوهشی در سامانه اطلاعات علمی دانشگاه بالا ببرد.
از طرف دیگر در این تجربه مدل یادگیری واک، که در پژوهش های بررسی شده مورد توجه نبوده ، برای افزایش استفاده پذیری این نوع آموزش های رایانه محور مبنای طراحی قرار گرفته است .
Krull et al)، بـارتلم ، اسـتال و بـروم ( & Bartholom, Stahl ٢٠٠٤ ,Bromme) ، کـوربین (٢٠٠٤ ,Corbin) و تینگتینـگ (٢٠٠٨ ,Tingting) در نتـایج پـژوهش خـود اعلام کردند که عواملی همچون دسترسی راحت تر، وضوح بیشتر متن راهنماها و صرفه جویی زمـانی تـأثیر زیادی بر مفید بودن آموزش های رایانه محور و در نهایت افزایش میزان استفاده از آن ها دارد.
بــر پایــه نظــرات فــومر، ون گــورپ و بــوش (٢٠٠٣ ,Bosch &Folmer, Van Gurp ) چــون رضایت مندی شامل مفید بودن و کارآمدی میشود، میتـوان نتیجـه گرفـت کـه آموزش هـای رایانـه محور طراحیشده ، توانسته اند میزان رضایت مندی اعضای هیئت علمی را به هنگام استفاده از ساعد افزایش دهند."