چکیده:
هویت هر فرد با توجه به جغرافیا،تاریخ و باورهای فرد شکل میگیرد یعنی با توجه به اقلیم وسرزمین ومکانی که زندگی میکند و زمانی که به سر میبرد و باورهائی کـه قبـول دارد، سـاختار شخصـیت فـرد را مـیسـازد و شاخصه های هویت است که فرد را مورد شناسائی طرف مقابل قرار میدهد.در ایـن پـژوهش بـا هـدف "بررسـی مشکلات اجتماعی وفرهنگی هویت یابی دانش آموزان" به تحقیق پرداختیم .جهت رسیدن به هدف پژوهش ،پس از مطالعـه ادبیـات نظـری ونظـرات جامعـه شناسان،روانشناسـان،قران واحادیـث در زمینـه هویـت یـابی وعوامـل موثربرآن،پژوهشگربااستفاده از روش تحقیق میدانی وشیوةنمونه گیری تصادفی ساده،پرسشنامه ای را بـین ٣٦٤ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه هشت تهران توزیع کرد وپس از استخراج پرسشنامه ها ونمایش آمـار توصیفی در قالب جداول وشکل ها،از بخش آمار تحلیلی نتایج زیر بدست آمد. تضاد منابع هویتی(سنتی ومدرن) بر میزان مشکلات هویت یابی اجتماعی وفرهنگی دختران تاثیر زیادی دارد.آزمونهای کای دو وآزمون t-test تک گروهی تائید کننده پژوهش مورد نظر بودند.در پایان پیشنهادهایی جهت کمتر نمـودن مشـکلات هویـت یـابی دختران ارائه شده است .آلمال نتایج این تحقیق را تایید میکند، آموزش رسمی و آموزش غیر رسـمی بـر شـکل گیری هویت فرهنگی دانش آموزان میپردازد. نتایج حاصل ازیافته های تحقیق نشان داد: عدم تضاد منابع هویتی بر میزان کاهش مشکلات هویت یابی دختران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی جامعه شناختی موانع اجتماعی-فرهنگی هویت یابی دانش آموزان تحقیقی در دبیرستانهای دخترانه منطقه هشت ،تهران دکتر باقر ساروخانی ١، شهربانو چتری 2 چکیده هویت هر فرد با توجه به جغرافیا،تاریخ و باورهای فرد شکل میگیرد یعنی با توجه به اقلیم وسرزمین ومکانی که زندگی میکند و زمانی که به سر میبرد و باورهائی کـه قبـول دارد، سـاختار شخصـیت فـرد را مـیسـازد و شاخصه های هویت است که فرد را مورد شناسائی طرف مقابل قرار میدهد.
سوالها ١-آیا ارزشهای خانواده بر میزان مشکلات هویت یابی دختران موثر هستند؟ ٢- آیا ارزشهای مدرسه بر میزان مشکلات هویت یابی دختران موثر هستند؟ ٣- آیا ارزشهای جامعه بر میزان مشکلات هویت یابی دختران موثر هستند؟ ٤- آیا تضاد منابع هویتی (سنتی و مدرن) با میزان هویت یابی دختران رابطه دارد ؟ ادبیات تجربی تحقیق آلمال(١٣٧٥)، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان، «بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت فرهنگی دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه ٥ آموزش و پرورش تهران» هویت فرهنگی را احساس تعلق و همبستگی با جامعه و فرهنگ (ارزشها، هنجارها و...
311 نتیجه گیری یافته پژوهش مبنی بر وجود رابطه معنیدار بین تضاد منابع هویتی و مشکلات هویت یابی را نشان داد که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد یعنی هر قدر نهاد خانواده، گروه همسالان و مدرسه وجامعه نقش خود را در منابع هویت یابی بخوبی ایفا کننداز میزان مشکلات هویت یابی اجتماعی وفرهنگی دختران دانش آموز کاسته ،خواهد شد."