چکیده:
ارزیابی فضاهای آموزشی ابتدایی شهر شاهرود نشان از ناسازگاری زیاد با کاربری های اطراف خود، عدم وجود مدارس در برخی از محلات که با توجه به جمعیت نیاز به این کاربری دارند و در کل عدم توزیع فضایی مناسب در شهر دارد. برای رسیدن به وضعیت مطلوب پخش و جابجایی و ایجاد مدارس جدید در شهر ضروری است. وجود معیارها و ضوابط گوناگون در انتخاب مکان جدید، استفاده از روش های تحلیل تصمیم چند معیاری را ضروری می کند. یکی از پرکاربردترین و رایج-ترین این روش ها فرایند تحلیل سلسله مراتبی یا AHP می باشد. در این پژوهش معیارهای مورد نظر برای ایجاد مدارس جدید با استفاده از مدل AHP وزن دهی شده و آنها در GIS با هم ترکیب گردیده اند تا مکان-های مناسب برای ایجاد مدارس جدید مشخص شود
Land use pattern of primary educational areas in the city of Shahroud shows radical incompatibility regarding to next and surrounding uses. Moreover، there is lack of educational land in some densely populated areas. In other words there are problems in term of spatial distribution of educational uses of land. Therefore، planning for proper distribution and location of educational areas in the city is among essential needs. In this sense the employment of multi-criteria approaches to deal with location patterns are necessary. One of the privileged and most used approaches if hierarchal analysis is using AHP. Attempts are made in this study to combine AHP with GIS to underline the existing shortcomings and propose appropriable locations for new schools to be built in the future.