چکیده:
معضل ترافیک در کلیه شهرها همواره یکی از اساسی ترین مشکلات شهری محسوب می شود و عوامل متعددی مانند بافت شهر، تمرکز کاربری های جاذب جمعیت، آب و هوا و غیره این مشکل را تشدید می کنند. در راستای حل این مشکل راه حل های متفاوتی پیشنهاد می گردد که یکی از آن ها ایجاد پارکینگ در محل هایی است که مشکل ترافیکی شدیدی دارند. شهر آباده در شمال استان فارس به دلیل توسعه خطی، تمرکز کاربری های جاذب جمعیت در مرکز شهر و نیز کم عرض بودن شبکه معابر با معضل شدید ترافیکی روبراست، به طوری که در این بخش شهر چندین محور به صورت یک طرفه در آمده است. پژوهش آن جام شده توصیفی- تحلیلی است که اطلاعات مورد نیاز از منابع متعدد کتابخانه ای، اسنادی و نیز برداشت های میدانی گردآوری شده است. از این رو در این پژوهش ابتدا معیارهای مناسب برای ایجاد پارکینگ مانند نزدیکی به سطوح سرویس پر تراکم، کیفیت مصالح، نوع بنا و... به صورت لایه های اطلاعاتی در محیط GIS تبدیل و بعد از وزن دهی به لایه ها با استفاده از مدل AHP، با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی به پهنه بندی اراضی بخش مرکزی شهر جهت ایجاد پارکینگ پرداخته شد و در نهایت اراضی موجود در این بخش به پنج طیف با درجه مطلوبیت بسیار مناسب، مناسب، متوسط، نامناسب و بسیار نامناسب طبقه بندی گردید. نتایج حاصل از بررسی های میدانی نشان می دهد که پهنه بسیار مناسب با داشتن ویژگی هایی مانند تخریبی بودن بنا، خشت و چوب بودن نوع مصالح و نیز نزدیکی به سطوح سرویس با تراکم بالا، قابلیت بسیار زیادی جهت ایجاد پارکینگ های شهری دارا می باشد و می توانند به عنوان بهترین مکان ایجاد پارکینک در بخش مرکزی شهر آباده به منظور کاهش حجم ترافیک مرکز شهر انتخاب گردند.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش چهارده معیار برای مکان یابی پارکینگ ها در نظر گرفته شد که هفت معیار مستخرج از نقشه کاربری اراضی وضع موجود (فاصله از پارک ها و فضاهای سبز، مراکز اداری ، تجاری ، مذهبی ، آموزشی ، بهداشتی - درمانی و پارکینگ های موجود) و چهار معیار فاصله از شبکه معابر با سطوح سرویس به وسیله برداشت های میدانی در چهار سطح ترافیکی یک تا چهار، بر اساس فاصله از مراکز و معابر یاد شده به دست آمده و در ادامه با استفاده از روش ساعتی با مقایسه زوجی معیارها با یکدیگر، وزنی در بازه صفر تا یک (به عنوان نامطلوب ترین تا مطلوب ترین مکان ها)، به گونه ای که در شکل های شماره دو، سه و چهار مشاهده می شود منظور گردید.
به گونه ای که قسمت اعظم این اراضی در محدوده ساختمان هایی با نوع مصالح خشت و چوب و کیفیت بنای تخریبی ، نزدیکی به معابر با سطوح سرویس یک و تقاطع هایی که نیاز شدیدی به پارکینگ احساس می کنند، نزدیکی به کاربری های جاذب جمعیت مانند تجاری و اداری و نیز قرار گیری در محدوده نیازمند طراحی بافت مرکز شهر می باشد؛ و بهترین مکان های انتخاب شده از طریق به کارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی ، به دلیل تلفیق هدفمند و متناسب با نیاز کاربر لایه های اطلاعاتی ، در برگیرنده تمامی ویژگی های مطلوب اراضی برای احداث پارکینگ می باشد."