چکیده:
یادگیری الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. برای یادگیرندگان یک محیط یادگیری انعطافپذیر و راحت ایجاد مینماید. آنها را قادر میسازد به نحو اثربخشی یاد بگیرند، به سرعت مهارتهای حرفهای خود را توسعه دهند و پیشرفت حرفهای کسب نمایند. هدف کلی این تحقیق بررسی امکان پیادهسازی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر میباشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه بوشهر در نیم سال تحصیلی 90-91 تشکیل میدهند و360 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. برای تأیید روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی استفاده گردید. بدین منظور، نظرات اعضای هیأت علمی و افراد صاحب نظر اخذ و اعمال شد. پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ سنجیده شد. این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 90/0 تا 97/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تی) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگی نسبی دارند. به علاوه تحلیل استنباطی دادهها نشان داد که دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی دارای بالاترین امتیاز بودند ولی بین این دانشکدهها با دانشکدههای دیگر تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه اين محققان آمادگي دانشجويان دانشگاه ساين را براي يادگيري الکترونيکي ٦٥ درصد ارزيابي نمود (٢٠٠٥ ,Asaari &Hasmi ).
با استفاده از بررسي مباني نظري عوامل «دسترسي به فناوري»، «مهارت ها و ارتباطات پيوسته (Online)»، «انگيزش »، «توانمندي و ويژگي هاي فردي»، «توانايي يادگيري از طريق رسانه ها»، «گفتگوي گروهي اينترنتي» و «مسايل مهم جهت موفقيت در يادگيري الکترونيکي» به عنوان عوامل اصلي براي تعيين درجه آمادگي الکترونيکي در دانشگاه خليج فارس بوشهر انتخاب گرديد.
بخش دوم ؛ پرسش هايي مربوط به ميزان آمادگي دانشجو براي شرکت در يادگيري الکترونيکي را شامل ميشود که در قالب ٧ عامل (دسترسي به فناوري، مهارت ها و ارتباطات پيوسته (Online)، انگيزش ، توانايي يادگيري از طريق رسانه ها، گفتگوهاي گروهي اينترنتي، توانمندي افراد، مسائل مهم جهت موفقيت در يادگيري الکترونيکي ) دسته بندي ميشوند.
ضريب آلفاي کرونباخ براي ابعاد هفت گانه (دسترسي به فناوري، مهارت ها و ارتباطات پيوسته (Online)، انگيزش ، توانايي يادگيري از طريق رسانه ها، گفتگوهاي گروهي اينترنتي، توانمندي افراد، مسايل مهم جهت موفقيت در يادگيري الکترونيکي) بين ٠.
٩٥٣ ٣٥٩ در شکل ٣ مقايسه پيشرفت تحصيلي دانشجويان مختلف با ميزان آمادگي آنان براي شرکت در يادگيري الکترونيکي نشان داده شده است .
٩٥٣ ٣٥٩ در شکل ٤ رابطه مقطع تحصيلي دانشجويان مختلف با ميزان آمادگي آنان براي شرکت در يادگيري الکترونيکي نشان داده شده است .
از يافته هاي تحقيق ميتوان نتيجه گرفت که بين ميزان آمادگي دانشجويان براي يادگيري الکترونيکي با گروه آموزشي آن - ها رابطه معناداري وجود ندارد.