چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسبوکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکتها، چالشهای مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند که به واسطهطرح هشت فرضیه مورد بررسی قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیقشامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در میان صد شرکت برتر ایران میباشد و دادههایتحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافتههانشان میدهد علیرغم پذیرش اهمیت و ضرورت مدیریت دانش از سویشرکتهایبرتر کشور، اجرای هدفمند و منسجم برنامههای مدیریت دانش با موفقیتهمراه نبوده و این شرکتهااز حیث زیرساختهای مدیریت دانش، با چالشهای انسانی، ساختاری و فناوری مواجه اند. از سوی دیگر،نتایج حاکی از آن است که بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش ارتباط مستقیمی با جایگاه رقابتی شرکتها داشته و پیادهسازی این ابزارهامیتواندبهبود و ارتقای جایگاه رقابتی بنگاههای تجاریرا به همراه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
مباني نظري يکي از چالش هاي اساسي حوزه مديريت دانش ، پراکندگي تعاريف ارائه شده براي اين مفهوم است ؛ به طوري که عليرغم اجماع محققان بر منافع ناشي از کاربست ابزارهاي مديريت دانش مانند بهبود کيفيت تصميم گيري ، ارتقاي توان حل مسئله ، دستيابي به سطوح بالاتري از بهره وري و شناسايي فرصت هاي بازار (گوپتا٢ و ديگران ، ٢٠٠٠؛ شانکار و گوپتا٣، ٢٠٠٥)؛ به دشواري مي توان تعريف واحدي را که مورد اجماع محققان باشد، به 1- Ackoff, Addison & Carey 2- Gupta 3- Shankar & Gupta عنوان مبناي نظري تحقيق در راستاي ارزيابي وضعيت استقرار مديريت دانش در شرکت ها برگزيد.
زيرساخت هاي فناورانه بستر لازم براي مديريت جريان دانش ، شبکه هاي نشر و تسهيم دانش ، طبقه بندي مخازن دانش سازماني ، سازماندهي روندهاي کاري ، بکارگيري بسته هاي نرم افزاري ، بهره گيري از هوش مصنوعي و ابزارهاي رايانه اي داده 1- Anantatmula & Kanungo 2- Carneiro 3- Perez & De Pablos 4- Liu, Chen & Tsai 5- KPMG 6- Lin & Tseng 7- Smith 8- Oliveira کاوي و مانند آن ها را شامل مي شوند (لي و چوي ١، ٢٠٠٣؛ لين و تسنگ ، ٢٠٠٥، اسميت و همکاران ، ٢٠٠٦؛ چانگ و چوانگ ٢، ٢٠١١).
1- Hsieh 2- Chauvel & Despres 3- Sharma 4- Pawlowsky & Schmid چارچوب مفهومي بر اساس مرور ادبيات انجام شده ، براي اجراي يک مطالعه جامع در خصوص وضعيت استقرار مديريت دانش در شرکت هاي کشور، بايد بتوان ارزيابي از چهار محور نگرش ، سطح استقرار، چالش ها و راهکارها ارائه نمود.