چکیده:
امروزه اینترنت یک عامل کلیدی برای انجام کارها در بیشتر حوزه ها برای همگان است. اما ممکن است افزایش استفاده از آن باعث مشکلات جدی شود. اکنون به دلیل حضور رایانه های شخصی، تبلت ها و تلفن های همراهی که به اینترنت وصل می شوند و نیاز به مکان خاصی ندارند، یکی از مسائل مهم مربوط به فناوری اطلاعات، اعتیاد به اینترنت در حال پیشرفت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نیز سنجش رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان انجام شده است. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان دانشگاه و اندازه ی نمونه 300 نفر از دانشجویان بودند که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون هایT مستقل و کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه ی منفی وجود دارد و همچنین استفاده ی دانشجویان پسر از اینترنت بیشتر از دانشجویان دختر است. علاوه بر این یافته ها نشان داد که اعتیاد به اینترنت با بالا رفتن مقاطع تحصیلی افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"آموزش وپرورش کلید توسعه ی همه جانبه ی جوامع بشری است و یکی از اساسیترین وظایف و مأموریت های خود را تربیت انسانی توسعه یافته و مولد میداند و ازآنجاکه مطالعات فراوانی در حوزه ی اعتیاد به اینترنت در سایر کشورهای جهان صورت گرفته است و عوامل بسیاری را نیز در ظهور این اختلال شناسایی کرده اند، اما به منظور برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش در هر جامعه توجه به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی ضروری است لذا پژوهش حاضر به این مهم کمک خواهد کرد؛ بنابراین به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان اینترنت در آموزش و در بین دانشجویان این تحقیق به بررسی این مهم در دانشگاه میپردازد.
است بنابراین بین دو متغیر رابطه وجود دارد و بررسی نتایج جداول در این آزمون نشان میدهد که با افزایش مقطع تحصیلی میزان استفاده از اینترنت نیز افزایش مییابد.
این فرضیه نیز از روش آزمون کای دو انجام شد و نتایج نشان داد که بین دانشکده های مختلف و اعتیاد به اینترنت رابطه ی معناداری وجود ندارد.
فرضیه ی دوم که اعتیاد به اینترنت را با جنسیت میسنجید نیز تأیید شد و نشان داد که استفاده ی دانشجویان پسر از اینترنت بیشتر از دانشجویان دختر است ؛ که این نتیجه مشابه نظرات زکریایی (١٣٨٨)، حسن زاده (١٣٩١) و هادی پور (١٣٨٩) و مخالف نظر احمدی (١٣٩١) است که نشان داده بود میزان استفاده ی دانشجویان دختر از اینترنت بیشتر از پسران است یا نظر روحانی (١٣٩٠) که نشان داد تفاوت معناداری بین استفاده از اینترنت و جنسیت وجود ندارد."