چکیده:
هدف مقاله حاضر، تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان است. در این خصوص رابطه بین چهار بعد فرهنگ سازمانی دنیسون (درگیرشدن¬ درکار، سازگاری، انطباق¬پذیری و رسالت) با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش همبستگی و جامعه¬آماری آن شامل150 نفر از مدیران و کارمندان واحد روابط¬عمومی سازمان های فرهنگی شهر اصفهان بودند که از این تعداد براساس فرمول کوکران 108 نفر انتخاب شدند. روش نمونه¬گیری تصادفی- ¬طبقه¬ای است. برای جمع¬آوری داده¬های پژوهش از پرسشنامه استاندارد دنیسون با ضریب آلفای93% و پرسشنامه محقق ساخته روابط¬عمومی الکترونیک با ضریب آلفای92% استفاده شد. داده¬های پژوهش با استفاده از نرم¬افزار آماریspss19 در دو سطح آمارتوصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبیLSD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین چهار بعد فرهنگ سازمانی دنیسون با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک با سطح معناداری01/0>p رابطه معنادار وجود داشت. همچنین از بین متغیرهای فرهنگ سازمانی، «سازگاری» بهترین پیش بینی¬کننده بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک با سطح معناداری01/0>p است. علاوه بر این، نتایج دیگر پژوهش نشان داد که میزان بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان بالاتر از حد متوسط و این میزان بکارگیری در بین کارمندان بیشتر از مدیران همان واحد بوده است. همچنین در نتایج بدست آمده تفاوتی بین میزان بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک بر حسب جنسیت، میزان تحصیلات، گروه تحصیلی و سنوات خدمت مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل سؤالات پژوهش در این قسمت ، یافته ها براساس سئوال های پژوهش ارائه میشود: سوال اصلیپژوهش :آیا بین فرهنگ سازمانی با بکارگیری روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهراصفهان رابطه معنادار وجود دارد؟ جدول ٨.
بنابراین دراین سازمانها مجموعه ارزشهای مشترکی وجود دارد که برای همه کارکنان پایبندبودن به آن مهم است و با قبول آن ارزشها (کدهای اخلاقی) خوب و بد را قبول میکنند و این باعث میگردد تا همه کارکنان دیدگاه مشترکی از ارزشهای سازمان داشته باشند و نسبت به آن دیدگاه و ارزش برای اینترنتیکردن سازمان حرکت کنند و بدانند چگونه از اینترنت برای سازمان خود استفاده کنند و چه مطالب و دیدگاههایی در وب سایت قراردهند که با ارزشهای سازمان برابری کند و نسبت به استفاده و ارتقاء روابط عمومی الکترونیک در جهت رسیدن به ارزشهایبنیادی سازمان فعال تر شوند تا سازمان حتی در سطح بین الملل نیز به خوبی برای مخاطبان قابل فهم شود.
بالاترین ضریب را دربین دیگر فرهنگ های سازمانی برای ارتقاء و بکارگیری روابط عمومی الکترونیک بدست آورده است که این خود نشان دهنده آن است که داشتن سازمانی یکپارچه با فرهنگی قوی که سیستمی از ارزش ها، اعتقادات و نشانه های مشترک بین اعضاء را بوجود آورده و آن را در بین اعضاء سازمان درونی و بنیادی کرده و هماهنگی و توافق بین اعضاء را درسازمان موجب شده ، زمینه را فراهم میکند تا روابط عمومی الکترونیک و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، درسازمان به عنوان یک ارزش بنیادی و اساسی تبدیل شود و همه کارکنان سازمان به اینترنت درسازمان به عنوان یک ارزش و فرصت بنگرند و بیتوجهی به آن برای آنها دردسرساز شود زیرا از خط مش سازمان فاصله گرفته اند که موجب بیتوجهی دیگر اعضاء خواهد شد."