چکیده:
کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست بلکه ، یک حرکت ، هدف استراتژیک و وظیفه اسلامی است . دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران می باشد. روش تحقیق ، توصیفی ، از نوع زمینه یابی (پیمایشی ) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران است که در سطح تحصیلات تکمیلی در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ مشغول تحصیل هستند، که تعداد آنان ٤٥٨٩ نفر دانشجو می باشد. از این تعداد، ٣٥٧ نفر به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . روایی آن توسط اساتید و متخصصان مربوطه مورد تایید قرار گرفته است . ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر ٠.٩٢ بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی سوالات تحقیق نشان داده است که عوامل روش تدریس هیات علمی ، سازماندهی محتوای آموزشی ، تجهیزات و امکانات دانشگاه ، وضعیت دانشجو و وضعیت هیات علمی در بهبود کیفیت آموزش عالی موثر هستند. تاثیرگذاری عامل وضعیت دانشجو از بقیه عوامل بیشتر می باشد.
خلاصه ماشینی:
"سارا پاکاریان (١٣٧٨) با پژوهشی در خصوص «بررسی عوامل افزایش کیفیت آموزشی در دانشگاه اصفهان و پیشنهاداتی برای بهبود آن » چنین نتیجه گیری می کند که «شیوه های گزینش هیأت علمی و دانشجو، فراهم بودن زمینه رشد حرفه ای ، رضایت خاطر اعضای هیأت علمی و دانشجویان ، نوع و چگونگی ارزشیابی از عملکرد اعضای هیأت علمی ، شیوه های تدریس و ارزشیابی تحصیلی ، عملکرد مدیران در سطوح مختلف دانشگاهی ، محتوای کمی و کیفی برنامه های درسی و همچنین وضعیت کمی و کیفی کتابخانه ای در کیفیت آموزش تأثیر دارد و می تواند منجر به افزایش یا کاهش سطح آن گردد».
نتیجه این تحقیق با بررسی های اسماعیلی بیدهندی (١٣٧٧) که فراهم نمودن زمینه رشد و توسعه حرفه ای دانشجویان در بهبود کیفیت آموزشی مؤثر است و با نتایج یافته های پاکاریان (١٣٧٨) که شیوه های گزینش دانشجو و فراهم نمودن زمینه رشد حرفه ای و رضایت خاطر دانشجو در کیفیت آموزش تأثیر دارد؛ و با نتایج تحقیق یمنی دوزی سرخابی و همکاران (١٣٨٧) مبنی بر تأثیر ملاک های مورد عمل در گزینش دانشجو بر کیفیت آموزشی دانشگاهی و با مطالعات شفیعی رودپشتی و همکاران (١٣٨٧) که مشارکت دادن دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه و ارائه خدمات ویژه به دانشجویان جدید الورود از مهم ترین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی می باشد و با نتایج پژوهش آریزونا (١٩٩٣) که فراهم نمودن امکان تماس دانشجویان با اعضای هیأت علمی با سابقه برای نیل به ارتقاء کیفیت آموزشی را مؤثر دانست ، همخوانی دارد."