چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جو سازمانی مدارس متوسطه نظری شهر خرم آباد با ثبات مدیریت مدیران آنان انجام گرفت . جامعه آماری تحقیق ، کلیه دبیران دبیرستان های متوسطه نظری شهر خرم آباد به تعداد ١٣٨٩ نفر را شامل بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد ٢٩٣ نفر (١٥٥ نفر زن و ١٣٨ نفر مرد) تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از پرسش نامه استاندارد جو سازمانی هالیپن و کرافت (OCDA). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی دو رشته ای پیرسون و آزمون t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که : ١- بین ثبات مدیریت و جو سازمانی مدارس به طور کلی رابطه مثبت و ضعیف وجود دارد؛ یعنی با افزایش ثبات مدیریت مدیران ، جو سازمانی مدارس تغییر جزیی دارد.٢- بین ثبات مدیرین مدیران و رفتار حمایتی و حرفه ای آنان رابطه مثبت ضعیف وجود دارد، اما بین ثبات مدیران و رفتار هدایتی آنان رابطه منفی است ؛ یعنی هرچه ثبات مدیریت مدیران بیشتر می شود، رفتار هدایتی آنان کاهش می یابد. ٣- بین ثبات مدیریت مدیران و رفتار حرفه ای معلمان رابطه مثبت ، اما بین ثبات مدیریت و رفتار ناامیدانه معلمان رابطه بسیار ضعیف وجود دارد. (١٣%=r) ٤- بین ثبات مدیریت مدیران و رفتار صمیمانه معلمان رابطه مثبت ضعیف وجود دارد. (١٦%=r)، و این شاید حاکی از کاهش رفتار صمیمانه معلمان بر اثر طول مدیریت مدیران باشد. از عمده پیشنهادهای پژوهش حاضر می توان به دو مورد اشاره کرد: ١) انتصاب مدیران بر مبنای دانایی ، قدرت تصمیم گیری ، هنر انجام کار و توان خودگردانی با نظر معلمان ٢) در ارتباط با ایجاد جو صمیمانه و اعتلای مفهوم رهبری آموزش تلاش هایی در جهت آموزش پیش از خدمت و حین خدمت مدیران انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
"٠٠٣ می باشـد و از ٠٠١=α کمتر است ، چنین استنباط می شود که با اطمینان ٩٩ درصد بین ثبات مدیریت و جو سازمانی مدارس رابطه مثبت وجـود دارد؛ یعنـی بـا افـزایش ثبـات مـدیریت مـدیران ، جـو سازمانی مدارس بهبود می یابد.
٣١ است و همچنین با توجه به سطح معناداری به دست آمده که برابر با % می باشـد و از ٠٠١=α کمتر است ، چنین استنباط می شود که با اطمینان ٩٩ درصد بـین مـی تـوان گفـت بـین رفتـار حمایتی و ثبات مدیریت مدیران رابطه مثبت وجود دارد.
٠٢ مـی باشـد و از ٠٠٥=α کمتر است ، چنین استنباط می شود که با اطمینان ٩٥ درصد بین می توان گفت بـین ثبات مدیریت و رفتار حرفه ای معلمان رابطه مثبت وجود دارد.
با توجه به تأیید فرضیه دو در ارتباط با رفتار حمایتی می توان گفـت وجـود ثبـات مـدیریت مـدیر موجـب همـاهنگی بیشـتر کارکنان و فعالیت گروهی برای تحقق اهداف فرد و سازمان مـی شـود، امـا در ارتبـاط بـا رفتـار هدایتی (دستوری ) مدیر می توان گفت درمدارسی که مدیر مستقیما بر فعالیت کارکنان نظـارت دارد و مدیر تنها مجری قوانین است و بدون مشورت بـا معلمـان تصـمیم گیـری مـی کنـد، جـو مناسب یادگیری و تدریس فراهم نخواهد شد؛ خوشبختانه نتیجه تحقیق به درستی بازگوکننـده این مهم بود که رابطه بین دو متغیر ثبات مدیریت و رفتار حمایتی بسیار ضـعیف و در حدصـفر بود؛ یعنی رفتارهدایتی مدیر هر اندازه که افزایش یابد، بر ثبات مدیریت او تأثیری ندارد."