چکیده:
مدیریت مشتری محور، یکی از ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر، پاسخ گوی مسائل کیفیت و انتظارات مشتری درسازمان ها شناسایی شده است . نظام آموزش عالی نیز می تواند با به کارگیری این راهبرد، بستری را درراستای بهبود کیفیت خدمات و ارتقاء و توسعه استانداردهای دانشگاه فراهم کند. با توجه به اهمیت مشتری - درونی و بیرونی - در نظام آموزش عالی ، این پژوهش بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل ، به مقایسه مدیریت مشتری محور، در دانشگاه های دولتی با آزاد اسلامی پرداخته است . در این پژوهش توصیفی - مقایسه ای ،٧٥٠ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی - مرکز استان مازندران - به روش تصادفی طبقه ای برای نمونه ، برگزیده شده اند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل ١ استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که دانشگاه دولتی ، به گونه ای معنادار بیش از دانشگاه خصوصی – آزاد اسلامی - مشتری محور است .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت مشتری - درونی و بیرونی - در نظام آموزش عالی ، این پژوهش بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل ، به مقایسه مدیریت مشتری محور، در دانشگاه های دولتی با آزاد اسلامی پرداخته است .
مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت مشتری محور، نظام آموزش عالی دولتی ، خصوصی کلید واژه ها: مقدمه در محیط های پر رقابت امروز، فقط سازمان هایی موفق می شوند و دوام می آورند که تولیدات و خدمات مورد نیاز مشتریان خود را با کیفیت و قیمت مورد انتظار آنان عرضه نمایند.
نظام آموزش عالی ، برای این که بتواند در جهت ارتقای کیفی آموزشی گام بردارد و فرصت های مناسبی برای ایجاد انگیزه و پیشرفت مهیا سازد، باید با به کارگیری فنون مدیریت کیفیت فراگیر و نگرش کیفی به بهبود یادگیری ، به جلب رضایت دانشجویان ، کارکنان ، اعضای هیأت علمی بیندیشد و نسبت به سنجش و بهبود عملکرد های مؤثر در اثربخشی دانشگاه ، اقدام کند.
با توجه به ضرورت خصوصی سازی و نهادینه شدن آن در نظام آموزشی و اهمیت رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در نظام آموزش عالی ، این پژوهش بر اساس مدل مدیریت کیفیت جامع زتهامل ، به مقایسه مدیریت مشتری محوری در دانشگاه های دولتی با آزاد اسلامی می پردازد.
یافته های پژوهش این پژوهش دارای پنج فرضیه است که درارتباط با فرضی شماره ١- (اصلی ): مدیریت مشتری محوری در نظام آموزش عالی دولتی با خصوصی متفاوت است ."