چکیده:
هدف این تحقیق بررسی هویت فرهنگی و اجتماعی با اعتقاد به حجاب می باشد. این مقاله حاصل یک کار پژوهشی است که به صورت پیمایشی و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بین ٣٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی ١٣٩٢ – ١٣٩١ با پرسش نامه ای خود اجرا شده که ضریب آلفای کرونباخ سوالات تحقیق (٠.٧١٧) است . در این پژوهش مقیاس هویت فرهنگی و اجتماعی با ابعاد " هویت ملی ، هویت دینی و هویت عرفی و ارزشی ، هویت فردی، هویت جمعی ، هویت خانوادگی و هویت قومی " و مقیاس نهایی اعتقاد به حجاب به عنوان متغیر وابسته با مولفه های " رعایت حجاب، تمایل به رعایت حجاب، اعتقاد به حجاب، پیامدهای حجاب " با پرسش نامه ای محقق ساخته مورد سنجش و اندازهگیری * قرار گرفته است . برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است . نتایج نشان می دهد بین هویت فرهنگی و اجتماعی با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت دارد. هم چنین بین برخی ابعاد هویت فرهنگی و اجتماعی (هویت ملی ، هویت دینی و هویت عرفی و ارزشی ، هویت خانوادگی و هویت قومی ) با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می دهد، قدرت تبیین مدل رگرسیون ٠.٥٢٥ است ، بدین معنا که ٢٨ % تغییرات اعتقاد به حجاب بر اساس متغیرهای مدل و ٧٢ % باقی مانده با سایر متغیرهای خارج از مدل تبیین می گردد که متغیر هویت دینی و هویت قومی از ابعاد اجتماعی و فرهنگی بیشترین میزان تاثیر را بر میزان اعتقاد به حجاب داشته است .
خلاصه ماشینی:
"جواد جعفری گرمجان دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد * دکتر احمد فولادیان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بررسی رابطه هویت فرهنگی و اجتماعی با اعتقاد به حجاب در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد چکیده واژگان کلیدی : مقدمه تحولات سریع و گسترده در نظام جهانی ، در دهه های پایانی قرن بیستم و اویل قرن جدید، طرح سؤالات و مباحثی در باب هویت ١ و ابعاد مختلف آن ، آینده هویتی جوامع در ابعاد مختلف آن و معضلات پیش روی آنها، از جمله نیازهای ضروری و اساسی به نظر می رسد.
« یحب ستر المرأة تمام بدنها عمن عدا الزوج و المحارم إلا الوجه و الکفین مع عدم التلذذ و الریبة » به چه معنایی به کار رفته است ؟ آیا در معنای لغوی به کار رفته ، اصطلاح عرفانی آن مراد بوده یا کاربرد فقهی آن مد نظر بوده است ؟ و اگر معنای لغوی این واژه مراد بوده ، حجاب در معنای فقهی آن (یعنی پوشش خاص زنان ) که فهم عرف را نیز شامل می شود، در چه آیه ای و با چه بیان و الفاظی مطرح گردیده است ؟ در قرآن کریم در مجموع واژه حجاب در هفت مورد به کار رفته که باید دید در هر کدام به چه معنی و مفهومی استفاده شده است تا مقصود حاصل آید.
بر اساس یافته های تحقیق ، نتایج آزمون فرضیات تحقیق همراه با شدت همبستگی به شرح زیر می باشد: - بین هویت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و اعتقاد به حجاب رابطه وجود دارد که با توجه به ضریب همبستگی مربوطه (٠."