چکیده:
پژوهش جاری به بررسی جامعهشناختی گرایش به ارزشهای غربی با تکیه بر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی توسط جوانان شهر خلخال میپردازد. نظریه وابستگی بال روکیچ و دی فلور، جامعه شبکهای کاستلز و الگوی رمزگذاری و رمزگشایی استیوارت هال به عنوان پایه نظری این پژوهش انتخاب شده وفرضیات پژوهش برهمین مبنا طرح شده است. فرضیات پژوهش شامل¬تاثیر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی برگرایش به فردگرایی، مادیگرایی، سست شدن ارزشهای مذهبی وگرایش به سبک زندگی¬غربی میباشد. روش تحقیق پیمایشی، و ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش، عبارت است از اعضای ایرانی شبکه اجتماعی اینترنتی و نمونه آماری، 300 نفر از جوانان شهرستان خلخال و اعضای فعال و آنلاین شبکه اجتماعی فیسبوک میباشدکه ازطریق نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و گرایش به فردگرایی، مادیگرایی، سست شدن ارزشهای مذهبی و سبک زندگی غربی رابطه معناداری وجود دارند.
The present research was conducted to sociologically study the tendency toward western values emphasizing on the degree and kind of use of internet social networks by young people in Khalkhal. Ball Wreckage and DE flour’s Dependency theory, Castells’ Network Society and Stewart Hall’s Coding and Decoding pattern were used as theoretical basis for this research; on which the hypotheses of research were formed. The hypotheses consisted of the impact of degree and kind of use of internet social networks on the tendency toward individualism, materialism, looseness of religious values and tendency toward western lifestyle.The research method is survey and a researcher-made questionnaire is used to collect data. The statistical population consisted of Iranian members of internet social network, and the sample was 300 active and on-line members of Facebook who were selected by immediate and nonprobable sampling method. The results indicate that, there is a meaningful relationship between degree and kind of use of internet social networks and tendency toward individualism, materialism, looseness of religious values, and western lifestyle.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (2): تحلیل واریانس بین نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و گرایش به فردگرایی نوع استفاده از شبکههای اجتماعی تعداد میانگین انحراف معیار F Sig تفریحی و سرگرمی 81 00/16 42/1 787/37 000/0 آموزشی و اطلاعاتی 76 52/12 63/2 ارتباطی 130 71/13 69/2 تجاری 13 07/10 05/4 جدول فوق نشان میدهد مقدار F برابر 787/37 شده است.
جدول شماره (5): تحلیل واریانس بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و گرایش به سبک زندگی غربی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تعداد میانگین انحراف معیار F Sig روزانه 162 26/37 65/4 924/240 000/0 هفتگی 94 26/27 80/4 ماهانه 44 98/22 88/3 جدول فوق نشان میدهد مقدار F برابر 924/240 شده است.
جدول شماره (7): تحلیل واریانس بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و سست شدن ارزشهای مذهبی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تعداد میانگین انحراف معیار F Sig روزانه 162 50/42 97/3 352/177 000/0 هفتگی 94 61/39 87/6 ماهانه 44 31/28 79/7 جدول فوق نشان میدهد مقدار F برابر 352/177 شده است.
جدول شماره (8): تحلیل واریانس بین نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و سست شدن ارزشهای مذهبی نوع استفاده از شبکههای اجتماعی تعداد میانگین انحراف معیار F Sig تفریحی و سرگرمی 81 51/41 22/8 573/47 000/0 آموزشی و اطلاعاتی 76 68/32 78/4 ارتباطی 130 85/34 52/1 تجاری 13 69/28 88/4 جدول فوق نشان میدهد مقدار F برابر 573/47 شده است."