چکیده:
گرچه سبک زندگی، مجموعه ی عملکردهای روزانه ی کنشگران اجتماعی است که در بستر زندگی روزمره ی آنها جاری میشود، اما نه تنها سبک های زندگی در حال نوشدن و افکندن طرح هایی دیگر است ، بلکه همین سبک ها مجالی میشود برای به چالش کشیدن نظم مستقر و بازسازی معنا. تحقیق حاضر در پی واکاوی این امر در شهر دزفول از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک و ابزار مصاحبه عمیق بهره گرفته است . یافته های تحقیق نشان میدهد، کنشگران اجتماعی منفعل نیستند و به گونه ای فعالانه به دنبال راه های بدیلند و با سبک های زندگی خود در جریان زندگی روزمره ، راهی برای مقاومت مییابند.
خلاصه ماشینی:
"جامعه ی ایران در سال های اخیر همراه با گسترش مصرف گرایی و رشد صنعت و تولید انبوه کالاها و به مدد رسانه های ارتباطی و موج تبلیغات کالاها با پدیده جدید مصرف گرایی به اشکال مختلف مواجه شده است ؛ چرا که الگوی مصرف ، وسایل خانگی، تزئینات منزل ، خوراک، پوشاک و غیره که میتوان از آنها به عنوان سبک زندگی نام برد، در این سال ها به شدت تغییر کرده است (ازکیا و حسینی، ١٣٨٩: ٢٤٣) و منازعات ، رقابت ها، تبادل ها و تطورات فرهنگی، فرهنگ جوانان ایران را بسیار متنوع ساخته است (شالچی، ١٣٨٦: ٩٤).
گرچه نظم اقتصادی و سیاسی حاکم ، فضا را تولید میکند(١٥١ :١٩٧١ ,Lefebvre)، اما مردمان عادی در زندگی روزمره ، با مصرف دیگرگونه ی این فضاها، مقاومت خود را به نمایش میگذارند(٢٧-٢٦ :١٩٩١ ,Lefebvre) و به اعتقاد دوسرتو، با مصرف که وی آن را تولید ثانوی میخواند(استوری، ١٣٨٦ :٢٩٠) و با ویژگیهای بر خلاف مقررات بودن ، پنهانی بودن ، خستگیناپذیر بودن ، تدریجیبودن و در عـین حـال نـامرئیبودن معرفی می - شود، نظام های قدرت متمرکز را از درون خراب کنند(١٠ :٢٠٠٥ ,Moran).
٧-٦- جنگیدن : جنگ و گریز در زندگی روزمره ، امری است که بر خود مصاحبه شوندگان نیز پوشیده نیست و در لابه لای کلامشان به این امر اشاره میکنند و تاکتیک های خود را در جبهه جنگ پارتیزانی زندگی روزمره برمیشمرند برای مثال مینا عنوان میکند : "برای هر کدام از این هایی که میخوایم به دست بیاریم باید بجنگیم ، یک جنگ با داد و بیداد و سر و صداست ؛ جنگ دیگر با آرامی و پله پله جلو رفتن و کار خودت را کردن و چشم گفتنه که کار من اینه ."