چکیده:
کاربردهای «جامعه آرمانی دین » مهدویت در بدنه جامعه منتظر، از جمله مسائل مهم و قابل توجهی است که به دلیل نقش اجتنابناپذیر آن در تحقق الگویی روشمند که بتواند اهداف و انتظارات جامعه دینی را فراهم کند، مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفته اسـت ؛ بـه ویژه این که امروزه وجود تمایلات دینی در جوامع جهانی و حضور تاثیرگذار و انکارناپـذیر دین ، به سرعت در حال توسعه است . جامعه منتظر، در صورتی می تواند در ترسـیم وضـعیت آینده جهان، جامعه ای با کیفیت و اثرگذار و الگویی برای دیگر ملت ها باشد که بر اصول و آرمانهای خود پافشاری کند و بایسته های جامعه آرمانی دین (مهدویت ) را سر لوحه فعالیت خود قرار دهد. تبین کاربردهای جامعه آرمانی دین (مهدویت )، از قبیل کارکرد سیاسـی بـا هدف تاثیر گذاری بر آینده جوامـع ، کـارکرد فرهنگـی متـاثر از فرهنـگ انتظـار، کـارکرد عقیدتی ، با هدف عمق بخشی و اصلاح باورها و بومی سازی آن در متن جامعه منتظر؛ می تواند گام موثری به منظور برنامه ریـزی و حرکـت بـه سـوی سـاختن آینـدهای درخشـان و نهایتـا زمینه سازی برای ظهور امام عصرع تلقی گردد.
The functions of “religion’s Utopia” (Mahdism) in the body of society are among the important and notable issues، which have drawn the attention of researchers and scholars because of its inevitable role in the realization of a systematic pattern which can provide the aims and the expectations of a religious society. Particularly now، that the existence of religious tendencies in the world’s societies and the influential and undeniable presence of religion is rapidly growing. The waiting society can only be an effective and modelling society with quality for other nations in tracing the state of world’s future that insists on its principles and ideals and follow the requisites of religion’s Utopia (Mahdism) on top of their activities. Explaining the functions of the religion’s Utopia (Mahdism)، such as its political function with the aim to affect the future’s societies، its cultural function affected by the waiting culture، its doctrinal function، with the aim of deepening، correcting and localizing beliefs in the waiting society، can be regarded as an effective step towards planning and moving toward building a bright future and finally paving the ground for the appearance of Imam of the Time.
خلاصه ماشینی:
"حقیقت این است که طرح نقشه جامعه آرمانی نه مضر است نه لغو؛ مشروط بـر ایـن کـه دارای سه ویژگی اساسی باشد: / اول این که کاملا واقع بینانه باشد و حقایق زیست شناسی ، روانشناختی ، و جامعه شناختی را به هیچ روی از نظر دور ندارد و به دست فراموشی نسپارد؛ دوم این که با ارائه طریق همراه باشد؛ یعنی فقط جامعه آرمانی را تصویر نکند، بلکه راه و روش رسیدن به آن را نیز نشان دهد: آنچه تمام این طرحها را جنبه غیر عملی ، وهمی و پنداری مـی دهـد و تقریبـا در تمام آنها نیز مشترک است ، این که طراح غالبا دنیای آینده را بلاواسطه بر روی دنیای حال می نهد و مدینه فاسده یا جاهله را بی فاصله با مدینه فاضـله مربـوط می کند؛ اما هیچ نمی کوشد نشان دهد تحول مدینه فاسـده بـه مدینـه فاضـله از کدام راه تحقق می یابد و آنچـه تـوالی آنهـا را سـبب توانـد شـد، کـدام اسـت ؟ (زرین کوب ١٣٨١ : ٢٣٢ و٢٣٣) و سوم این که اهدافی را، اعم از هدف اصلی و نهایی و هدفهای واسـط ، بـرای جامعـه آرمانی تعیین کند که دارای مراتب باشند تا سهل الحصولتر بودن پارهای از مراتب آنها، شور و خواست و اراده را در مردم برانگیزد و آنها را به مبارزات اجتماعی و تغییر اوضـاع و احـوال موجود، مایل و راغب گرداند، و از این گذشته ، عدم وصول به کمال مطلوب بدین معنا نباشـد که هیچ کاری انجام نشده و هیچ پیشرفتی حاصل نیامدهاست ."