چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله رایانه یار حافظه کاری بر اضطراب ریاضی ، عملکرد ریاضی و ظرفیت حافظه کاری دانش آموزان با اختلال ریاضی بود. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت . جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان پایه چهارم دارای اختلال ریاضی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ تشکیل می دادند. در این پژوهش ٣٠ دانش آموز با اختلال ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون ماتریس های پیش رونده ریون ، آزمون ریاضی کی مت ، مقیاس اضطراب ریاضی بای و همکاران ، آزمون حافظه کاری N-back و آزمون عملکرد ریاضی پایه چهارم محقق ساخته استفاده شد. آزمودنی های گروه آزمایش برنامه آموزشی رایانه یار حافظه کاری را در ١٥ جلسه ٣٠ دقیقه ای و به صورت انفرادی دریافت کردند. درحالی که آزمودنی های گروه کنترل فقط آموزش های مدرسه را دریافت می کردند. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین نمرات حافظه کاری ، عملکرد ریاضی و اضطراب ریاضی دو گروه پس از اعمال مداخله حافظه کاری وجود دارد. در نتیجه ، آموزش حافظه کاری می تواند به عنوان یک روش مداخله ای در پیشرفت ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش محقق به دنبال یافتن شواهدی برای این سؤال است که آیا تقویت حافظه کاری در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی از طریق مداخله رایانهیار سبب کاهش اضطراب ریاضی و بهبود عملکرد آنان و همچنین افزایش ظرفیت حافظه کاری آنان میشود؟ روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است.
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون ریاضی، حافظه کاری و اضطراب ریاضی بهعنوان متغیر همپراش، مداخلات آموزش حافظه کاری بر بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی، حافظه کاری دانشآموزان با اختلال ریاضیات مؤثر بوده و در کاهش اضطراب ریاضی آنان نقش قابلتوجهی دارد.
در مرحله دوم برای فرار از این واکنشهای منفی، اجتناب از مسائل ریاضی رخ میدهد؛ بنابراین در مرحله سوم فرد دچار فقر آمادگی و تجهیزات کافی برای حل مسائل ریاضی میگردد و سرانجام در مرحله چهارم افت عملکرد در ریاضیات پیش میآید، درحالیکه اگر فرد بهواسطهی یادگیری بهتر واکنشهای هیجانی مثبتی را کسب کند، این چرخه موجب کاهش اضطراب ریاضی خواهد شد (یارمحمدی و اصل، 1389)، لذا در حالت کلی میتوان گفت بهبود حافظه کاری در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، موجب بهبود یادگیری و واکنشهای هیجانی مثبت چون افزایش اعتمادبهنفس در آنها میشود و در مراحل بعدی موجب کاهش میزان اضطراب ریاضی میشود.
Working Memory Training and the Effect on Mathematical Achievement in Children with Attention Deficits and Special Needs.
The effect of a computerized, cognitive intervention on the working memory and mathematical skill performance of inner-city Children.
Effects of a computerized working memory training Program on attention, working memory, and academics, in adolescents with Severe ADHD/LD, Journal of Psychology, 1(14), 120 – 122."