چکیده:
این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی فعالیتهای منظم جسمانی بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان
پسر مقطع متوسطه مدارس شبانهروزی شهرستان گنبد کاووس انجام شد. 60 دانشآموز پسر متوسطه
مدارس شبانهروزی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند.
گروه آزمایشی به مدت 2 ماه و روزی 45 دقیقه فعالیتهای جسمانی انجام داد. از کلیه مشارکت کنندگان
سالملا-آرو، کیورو، لسکنین و SBI؛ ) قبل و بعد از مداخله درخواست شد به سیاهه فرسودگی مدرسه
نورمی، 2009 )پاسخ دهند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد فرسودگی تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری پیدا کرده
است. فعالیتهای منظم جسمانی می تواند منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع
متوسطه مدارس شبانهروزی گردد.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی فعالیتهای منظم جسمانی بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شبانهروزی علی اصغر بیانی بهرام ایری چکیده: واژگان کلیدی: مقدمه: در دهههای اخیر مفهوم فرسودگیموضوع بسیاری ازمقالات علمی(برای مثال؛ تاکو، 2014؛ آرمون،2014 ؛ قدیمی مقدم، حسینی طباطبایی و جمعه پور، 1384و محمدی، 1385) و همه گیری و تاثیر آن بر سلامت، مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است(شوفلی، لتر و مازلاچ، 2009).
رابطه فرسودگی تحصیلی با متغیرهایی چون عملکرد تحصیلی(بالگونودیگران،1996؛ یانگ،2004 و گالبرایت و مریل 2014)، نیاز به پیشرفت(مونتا،2011) ؛ خودکارامدی(ساپری و دیگران،2012) ؛ کیفیت تجربه یادگیری(چارخوابی، عزیز ابر قویی و حیاتی، 2013)؛ تنیدگی زندگی ( لین و هونگ،2014)؛ رویدادهای زندگی شخصی(دیربی و دیگران،2006)؛ یکدلی (برزو و دیگران ، 2010)؛ مکان کنترل (گانگ، شانگ و زانگ، 2007)؛ کمال گرایی(بهروزی، شهنی ییلاق و پورسید، 1391)و یادگیری خود-تنظیمی(عظیمی، پیری و زوار، 1392) مورد مطالعه قرار گرفته است.
یافته این مطالعه که بر اساس آن فعالیتهای جسمانی می تواند بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان تاثیر داشته باشد، در راستای حمایت از رویکردهای فرد- محور است.
به منظور رسیدن به نتایج باثبات و کاهش محدودیت های این پژوهش توصیه می گردد، این مطالعه بر روی سایر گروه ها چون دانشآموزان دختر، دانشجویان و مدارس غیر شبانهروزی انجام و درصورت امکان از ابزارهای متنوع تری جهت اندازه گیری فرسودگی تحصیلی استفاده شود.
Relationship between physical activity and it’s components with burnout in academic members of Daregaz Universities.
Type D personality and job burnout: The moderating role of physical activity.
The relationship between the big five personality traits and burnout in South African university student, South African Journal of Psychology, 2, 182-191.
The burnout companion to study & practice: A critical analysis."