چکیده:
در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی را اجتنابناپذیر نموده است؛ به گونهای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان را، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی ها؛ به عنوان یکی از علائم بیماریهای سازمان قلمداد مینمایند. تکنیک های مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در این مقاله با ترکیب «کارت امتیازی متوازن» با «تحلیل پوششی دادههای فازی» الگویی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک ها ارائه می شود. جامعه آماری تحقیق، کلیه شعب بانک سپه شهر تبریز به تعداد 42 شعبه می باشد. شاخصهای اندازه گیری کارایی با استفاده از کارت امتیازی متوازن و با توجه به پیشینة موضوع تعیین گردیده است. برای جمعآوری دادههای مربوط به هر شاخص از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است که پس از تایید روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارزیابی کارایی شعب، تحلیل پوششی دادههای فازی به کار رفته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که تعداد 10 شعبه از مجموع شعب فعال در سطح شهر تبریز، کارای قوی، 27 شعبه در رده کارا و 5 شعبه باقی مانده ناکارا می باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول (1) شاخص های نهایی رشد و یادگیری شاخص ارزیابی شاخصورودی/ خروجی مهارتهای علمی کارکنان امتیازبندی سطح تحصیلات نیروی شاغل به ترتیب زیر زیر دیپلم=1، دیپلم=2، فوق دیپلم=3، لیسانس=4، فوق لیسانس و بالاتر=5 ورودی کل سوابق موثر افراد به سال امتیازبندی سوابق نیروی شاغل به ترتیب زیر زیر 2 سال=1، 2 تا 5 سال= 2، 5تا 10 سال=3، 10 و بالاتر=4 ورودی دفعات آموزش و توسعهشغلی کارکنان ساعات آموزش به متوسط کارکنان هر سال ( سرانه آموزش) ورودی فرایندهای داخلی شاخص ارزیابی شاخصورودی/ خروجی تعداد دستگاههای خودپرداز ATM تعداد ورودی مالی شاخص ارزیابی شاخصورودی/ خروجی میانگین مانده سپرده میانگین مانده سپرده های جاری، پس انداز، کوتاهمدت و بلندمدت ورودی میانگین مانده تسهیلات اعطایی میانگین مانده تسهیلات اعطایی تکلیفی، غیره تکلیفی و وجوه خروجی درامد خروجی میانگین هزینه شعبه میانگین هزینه های اداری و پرسنلی، بهره ای، تامین مالی، مشکوک الوصول و هزینه های متفرقه ورودی جمع دارایی ورودی جمع مطالبات خروجی جمع وصولی خروجی مانده حساب مرکزی خروجی مشتری شاخص ارزیابی شاخصورودی/ خروجی نرخ جذب مشتریان جدید و وفاداری مشتریان (تعداد مشتریان خاص با ضریب 5 + مشتریان متوسط با ضریب 3 + مشتریان پایین با ضریب 1 + تعداد مشتریان جدید – تعداد حساب های بسته شده – تعداد مشتریان بدون تراکنش)/ کل مشتری شعبه خروجی 3- تصریح مدل و اندازهگیری کارایی در شعب مختلف بانک سپه مقیاس اندازه گیری متغیرهای ورودی و خروجی با هم تفاوت دارند بنابراین می بایست این متغیرها بی مقیاس شوند."